Partnerzy serwisu:

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Jakub Madrjas 27.10.2022 1,4k

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy
zdjęcie ilustracyjneFot. ArcelorMittal
Prezes UOKiK wystosował zastrzeżenia dotyczące powołania wspólnej spółki przez ArcelorMittal Poland oraz Moris. Zdaniem urzędu transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na krajowym rynku sprzedaży walcowanych szyn kolejowych.
Przedmiotem koncentracji jest utworzenie przez ArcelorMittal Poland (AMP) oraz Moris wspólnego przedsiębiorcy. AMP produkuje i sprzedaje wyroby ze stali, w tym walcowane szyny kolejowe. Moris prowadzi działalność w zakresie sprzedaży wyrobów stalowych, również szyn walcowanych, zakupionych od producentów (m.in. od AMP) oraz produkuje i sprzedaje szyny zgrzewane. Szyny walcowane są produkowane w hucie, natomiast szyny zgrzewane są wytworzone poprzez zgrzanie w zgrzewalni stacjonarnej dwóch lub więcej walcowanych szyn kolejowych.

UOKiK ma zastrzeżenia

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, w tej sprawie konieczne było przeprowadzenie badania rynków szyn i weryfikacja danych przedstawionych przez uczestników koncentracji. Ze względu na specyfikę branży zebrano dane rynkowe zarówno od producentów i dystrybutorów, jak i nabywców końcowych szyn. "Ze zgromadzonych informacji wynika, że koncentracja może doprowadzić do istotnego ograniczenia konkurencji na krajowym rynku sprzedaży walcowanych szyn kolejowych do odbiorów końcowych. Ponadto, po dokonaniu koncentracji, nowy przedsiębiorca byłby jedynym podmiotem w Polsce mającym w ofercie szyny zgrzewane, co mogłoby prowadzić do podniesienia ich cen" – czytamy w uzasadnieniu wydania przez UOKiK zastrzeżeń w tej sprawie. Zastrzeżenia zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania, a przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do nich.

– Uczestnicy koncentracji są dla siebie jedynymi istotnymi konkurentami z perspektywy nabywcy końcowego szyn. Z naszych analiz wynika, że utworzenie wspólnego przedsiębiorcy może wyeliminować presję konkurencyjną oraz z dużym prawdopodobieństwem skutkować podniesieniem cen dla odbiorców końcowych. Koncentracja może ograniczyć także możliwość wejścia na rynek nowych dostawców – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny cytowany w komunikacie.

Spółki chcą zwiększać wspólnie eksport


Monika Olech z ArcelorMittal Poland w informacji dla "Rynku Kolejowego" podkreśla to, o czym informuje też UOKiK – że zastrzeżenia nie przesądzają o końcowym wyniku trwającego postępowania. – Strony przedstawiły Prezesowi UOKiK swoje odpowiedzi i wyjaśnienia. Są pewne, że utworzenie joint venture, stanowiące dalszą formalizację istniejących w łańcuchu dostaw relacji biznesowych pomiędzy stronami, przyniesie znaczące dodatkowe korzyści dla rynku oraz polskich klientów – zapewniła.

Zdaniem spółek, utworzenie joint venture dzięki swojej lokalnej obecności – aktywom oraz doświadczeniu i wiedzy pracowników, jak również szerokiej gamie produktów szynowych zaoferuje "poprawę jakości usług dla odbiorców końcowych w Polsce i poza jej granicami", w zakresie różnych rodzajów wyrobów szynowych. – Planowana transakcja umożliwi także rozszerzenie szans eksportowych polskiego przemysłu metalowego związanego z produktami szynowymi, a tym samym zwiększenie zagranicznej wymiany handlowej z korzyścią dla bilansu płatniczego Polski oraz lokalnych miejsc pracy – informuje Monika Olech. – Podsumowując, mocno wierzymy w to, że joint venture przyczyni się do wzrostu polskiej gospodarki – kończy Monika Olech z ArcelorMittal Poland.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony