Partnerzy serwisu:

Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE

Michał Szymajda 26.02.2018 54

Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE
Lokomotywa TE33Fot. Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA 3.0
Koleje Ukraińskie podpisały z GE Transportation umowę dotyczącą dostawy 30 fabrycznie nowych spalinowych lokomotyw i 10-letni ich serwis. GE będzie też współpracował przy modernizacji istniejącej floty Ukrzaliznyci.
Do podpisania umowy pomiędzy partnerami doszło 23 lutego w obecności prezydenta Ukrainy Petra Poroszenki.

– Jesteśmy zadowoleni, że negocjacje z GE przebiegały w bardzo dobrym tempie. Trwały tylko 5 miesięcy. Po wielu latach braku poważnych inwestycji w lokomotywy udaje się nam uruchomić poważny projekt odnowy posiadanego parku lokomotyw spalinowych. Liczymy także na to, że współpraca z GE przyniesie korzyści dla rodzimych producentów, którzy otrzymają poważną szansę na rozwój – powiedział Jewhen Krawcow, pełniący obowiązki prezesa UZ.

Błyskawiczna dostawa

Produkcja pierwszych spalinowozów TE33AC zacznie się za kilka miesięcy w USA. Co ciekawe – nie zdecydowano się na produkcję w Kazachstanie, gdzie już buduje się podobne pojazdy, w zlokalizowanej w Astanie fabryce, w spółce JSC Lokomotiv. Sporo prac wykończeniowych przy pojazdach ma odbywać się na terenie Ukrainy. W wypadku pierwszych dostarczonych pojazdów Ukraińcy wykonają 10% prac, w przypadku ostatnich – nie mniej niż 40%. Dostawy mają zakończyć się już w 2019 roku. Podobne lokomotywy, przystosowane do kursowania po torach o szerokości 1520 mm, kursują już w Mongolii, Kazachstanie, Azerbejdżanie, Tadżykistanie, Turkmenistanie i Kirgistanie. Były również testowane w Polsce, na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie otrzymały wysokie oceny.

Poza 30 sztukami lokomotyw TE33AC, wyposażonymi w 12-cylindrowe silniki o mocy 4500 koni mechanicznych, GE pomoże Ukraińcom w modernizacji 75 starszych lokomotyw dieslowskich, wyprodukowanych jeszcze w ZSRR (średni wiek lokomotyw przeznaczonych do ciągnięcia składów towarowych wynosi na Ukrainie 30 lat). Cały kontrakt wart jest miliard dolarów.

Poza GE dostawą lokomotyw na wschód i i modernizacją istniejącego parku taborowego zainteresowani byli również Polacy. Chciała to robić zarówno Pesa, jak i Newag.

Balczun: Szybki kontrakt potrzebny ukraińskim kolejom

Najnowsza umowa z GE to wynik gruntownej analizy rynku i konieczności dostarczenia lokomotyw jak najszybciej. Ukraińskie procedury przetargowe są skomplikowane i narażone na świadome ich blokowanie. Idea leasingu była moim pomysłem na zgodną z prawem, ale szybką ścieżkę – zaznacza w rozmowie z "RK" Wojciech Balczun, były już prezes Ukraińskich Kolei.

– Omówiłem szczegóły projektu w trakcie mojej lipcowej wizyty w USA, po której podpisaliśmy list intencyjny z GE. Mówimy o najbardziej potrzebnych lokomotywach spalinowych, które praktycznie mogła dostarczyć w tym terminie tylko ta firma. Nie wolno zapominać o ważnym wsparciu na poziomie rządów dla tego projektu, co w przypadku Ukrainy ma istotne znaczenie. Polityka taborowa zakłada znacznie większe inwestycje w nowe lokomotywy i wagony, a droga dla polskich firm powinna być jak najbardziej otwarta, i takie stanowisko zawsze prezentowałem – ocenił podpisanie umowy Wojciech Balczun.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony