Mikołaj Wild: KDP to nie tylko kolej do lotniska, zyskają regiony
Roman Czubiński ⚫ 25.01.2023 ⚫
1,5k

fot. CPK
Infrastruktura
Sieć kolei dużych prędkości w Polsce jest koniecznym elementem systemu KDP w regionie. Technicznie rzecz biorąc, szybka kolej mogłaby działać niezależnie od lotniska. Zintegrowany węzeł kolejowo-lotniczy pozwoli jednak osiągnąć dodatkowe korzyści – przekonuje w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.
Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Rozmawiamy tuż po podpisaniu polsko-czesko-litewsko-łotewsko-estońskiego porozumienia o współpracy w sprawie KDP. Czy jednak można wyobrazić sobie powstanie kolei dużych prędkości w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej bez lotniczej części CPK?
Mikołaj Wild, spółka Centralny Port Komunikacyjny: Od strony inżynierskiej, a nawet logistycznej – oczywiście tak. W ten sposób odcięlibyśmy się jednak od gigantycznej wartości dodanej, którą tworzy połączenie w jednym miejscu głównej przesiadkowej stacji kolejowej z głównym portem lotniczym. Dopiero te dwa elementy pozwalają na powstanie efektywnego komunikacyjnego węzła dla relacji krótkiego, średniego i długiego zasięgu. Po jego uruchomieniu pasażerowie podróżujący po Polsce nie będą potrzebowali samolotów, ponieważ będą mieli do dyspozycji wygodne połączenia kolejowe – albo bezpośrednie, albo z przesiadką, np. właśnie w CPK. Pełna integracja kolei z lotniskiem sprawi, że realne stanie się to, o czym mówi się w Europie już od dawna, czyli efektywne podróże kolejowo-lotnicze. Sieć kolejowa będzie wtedy zasilała długodystansowe połączenia lotnicze. Na dystansach przekraczających 800 km kolej nie jest już bowiem konkurencyjna.
Można jednak być sceptycznym wobec perspektywy wspólnych biletów kolejowo-lotniczych – w sytuacji, gdy od lat nawet na kolei nie udaje się wypracować wspólnej taryfy.
Nie chcę wnikać w przyczyny tego stanu rzeczy. Niezależnie od tego, czy integracja będzie następowała w formule porozumienia między przewoźnikami, czy po prostu tworzenia wspólnej siatki połączeń – wartością będzie synergia kolejowo-lotnicza. Tworzenie w pełni zintegrowanych węzłów to kierunek, w którym chce dziś podążać lotniczy świat. Operatorzy lotnisk w Europie kierują do nas nie tylko wyrazy uznania, ale też potwierdzają, że sami są zainteresowani podobnymi rozwiązaniami. Przykłady? Koleje dużych prędkości przewidziano zarówno w porcie lotniczym w Helsinkach, który zbudował swoją popularność właśnie na połączeniach długodystansowych, jak też na lotnisku w Monachium, w przypadku którego część master planu związana z KDP nie została dotychczas zrealizowana, ale zarządca portu pozostawił przestrzeń dla rozbudowę infrastrukturę w tym kierunku. Plany rozwoju szybkiej kolej są aktualne również dla lotniska w Paryżu.
Czy zatem, biorąc to wszystko pod uwagę, część lotnicza jest niezbędna dla powodzenia systemu KDP?
Nie jest. Musimy jednak pamiętać, że i tak potrzebujemy nowego portu lotniczego, ponieważ Lotnisko Chopina w najbliższych latach osiągnie kres swojej przepustowości. Jednocześnie potrzebujemy też rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego, jeśli chcemy istotnie zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z kolei. Obydwa te cele mogą być realizowane osobno, pytanie tylko, po co. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch komponentów, co pozwoli osiągnąć dodatkowe korzyści dla pasażerów w nowym, budowanym od podstaw projekcie CPK. Takie stanowisko prezentujemy od samego początku.
A jak odnoszą się do tego partnerzy zagraniczni z regionu Trójmorza?
W naszych rozmowach np. Z Rail Baltiką i Správą železnic koncentrujemy się dziś na integracji systemów KDP, kwestiach technicznych, spójnej siatce połączeń kolejowych itd. Na pewno jednak, fakt, że jeden z węzłów przesiadkowych KDP będzie zintegrowany z lotniskiem, stanie się w dłuższej perspektywie wartością dodaną i pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej regionu Trójmorza
Mikołaj Wild, spółka Centralny Port Komunikacyjny: Od strony inżynierskiej, a nawet logistycznej – oczywiście tak. W ten sposób odcięlibyśmy się jednak od gigantycznej wartości dodanej, którą tworzy połączenie w jednym miejscu głównej przesiadkowej stacji kolejowej z głównym portem lotniczym. Dopiero te dwa elementy pozwalają na powstanie efektywnego komunikacyjnego węzła dla relacji krótkiego, średniego i długiego zasięgu. Po jego uruchomieniu pasażerowie podróżujący po Polsce nie będą potrzebowali samolotów, ponieważ będą mieli do dyspozycji wygodne połączenia kolejowe – albo bezpośrednie, albo z przesiadką, np. właśnie w CPK. Pełna integracja kolei z lotniskiem sprawi, że realne stanie się to, o czym mówi się w Europie już od dawna, czyli efektywne podróże kolejowo-lotnicze. Sieć kolejowa będzie wtedy zasilała długodystansowe połączenia lotnicze. Na dystansach przekraczających 800 km kolej nie jest już bowiem konkurencyjna.
Można jednak być sceptycznym wobec perspektywy wspólnych biletów kolejowo-lotniczych – w sytuacji, gdy od lat nawet na kolei nie udaje się wypracować wspólnej taryfy.
Nie chcę wnikać w przyczyny tego stanu rzeczy. Niezależnie od tego, czy integracja będzie następowała w formule porozumienia między przewoźnikami, czy po prostu tworzenia wspólnej siatki połączeń – wartością będzie synergia kolejowo-lotnicza. Tworzenie w pełni zintegrowanych węzłów to kierunek, w którym chce dziś podążać lotniczy świat. Operatorzy lotnisk w Europie kierują do nas nie tylko wyrazy uznania, ale też potwierdzają, że sami są zainteresowani podobnymi rozwiązaniami. Przykłady? Koleje dużych prędkości przewidziano zarówno w porcie lotniczym w Helsinkach, który zbudował swoją popularność właśnie na połączeniach długodystansowych, jak też na lotnisku w Monachium, w przypadku którego część master planu związana z KDP nie została dotychczas zrealizowana, ale zarządca portu pozostawił przestrzeń dla rozbudowę infrastrukturę w tym kierunku. Plany rozwoju szybkiej kolej są aktualne również dla lotniska w Paryżu.
Czy zatem, biorąc to wszystko pod uwagę, część lotnicza jest niezbędna dla powodzenia systemu KDP?
Nie jest. Musimy jednak pamiętać, że i tak potrzebujemy nowego portu lotniczego, ponieważ Lotnisko Chopina w najbliższych latach osiągnie kres swojej przepustowości. Jednocześnie potrzebujemy też rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego, jeśli chcemy istotnie zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z kolei. Obydwa te cele mogą być realizowane osobno, pytanie tylko, po co. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch komponentów, co pozwoli osiągnąć dodatkowe korzyści dla pasażerów w nowym, budowanym od podstaw projekcie CPK. Takie stanowisko prezentujemy od samego początku.
A jak odnoszą się do tego partnerzy zagraniczni z regionu Trójmorza?
W naszych rozmowach np. Z Rail Baltiką i Správą železnic koncentrujemy się dziś na integracji systemów KDP, kwestiach technicznych, spójnej siatce połączeń kolejowych itd. Na pewno jednak, fakt, że jeden z węzłów przesiadkowych KDP będzie zintegrowany z lotniskiem, stanie się w dłuższej perspektywie wartością dodaną i pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej regionu Trójmorza
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |