Partnerzy serwisu:

MIB: Nie planujemy ograniczania siatki połączeń PKP Intercity

Michał Szymajda 11.04.2016 197

MIB: Nie planujemy ograniczania siatki połączeń PKP Intercity
MIB: Nie planujemy ograniczania siatki połączeń PKP IntercityFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Według Piotra Stommy szacowana dla PKP Intercity luka finansowa na koniec roku 2016 może wynieść nawet 200 mln zł, a obecny poziom dopłat w ramach PSC jej nie wyrówna. Jakie działania zamierza podjąć MIB, aby sytuację finansową w firmie uzdrowić?
O tym, że zdaniem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa PKP Intercity brakuje blisko 200 milionów złotych na realizację obecnie ustalonego rozkładu jazdy, informowaliśmy 11 marca (TUTAJ więcej informacji o kondycji finansowej PKP Intercity).

– Ten bardzo niedoskonały rozkład wiąże się z tym, że generuje planowany deficyt rzędu 200 mln zł w tym roku, co będzie kwestią bardzo trudną dla wszystkich, także rządu i parlamentu – powiedział Piotr Stomma, podsekretarz stanu w MIB. – Potrzeba dopłacenia przewoźnikowi generowana jest w dużym stopniu przez system prawny, w którym funkcjonuje PKP Intercity wraz z umowami będącymi konsekwencją zakupu Pendolino – ocenił minister.

Ograniczyć koszty, nie połączenia

Czy planowana luka finansowa u przewoźnika spowoduje ograniczenie pracy przewozowej, czy ministerstwo widzi inne sposoby na zbilansowanie wydatków i zysków PKP Intercity?

– Widzimy spore rezerwy jeśli chodzi o optymalizację kosztów. Nie ma w tej chwili powodów, żeby twierdzić, że nastąpi ograniczenie oferty, którą my i tak oceniamy jako nie w pełni doskonałą. Atmosfera współpracy ministerstwa z nowym zarządem PKP Intercity wskazuje na to, że priorytetem jest poprawa jakości działania firmy na rzecz pasażera – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Piotr Stomma. Przypomnijmy: miejsce Jacka Leonkiewicza na stanowisku prezesa spółki zajął jeszcze w marcu Marek Chraniuk. Poprawa sytuacji finansowej w PKP Intercity zdaniem MIB wymaga rozwiązań systemowych.

Konieczne będzie wsparcie finansowe dla PKP IC

– Bardzo ważne znaczenie dla przewoźnika ma 10-letnia umowa, która miała stabilizować finanse PKP Intercity. Natomiast niedoszacowano tego, co trzeba, aby kontrakt PSC obsłużyć. Po dokonaniu dyskusji z nowym zarządem spółki musimy odbyć także dyskusję rządową i parlamentarną i zdecydować jak uzupełnić lukę w spółce. Nie wiem czy przesunięcia na poziomie Komisji Budżetu wystarczą, czy będzie trzeba podjąć jeszcze jakieś inne działania. Tego stanu rzeczy nie da się utrzymywać dłużej, ponieważ luka finansowa będzie się rokrocznie spiętrzać – dodał Piotr Stomma.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rozkład jazdy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony