Partnerzy serwisu:

MIB: Łódź z potencjałem dla przewozów towarowych

Martyn Janduła 14.03.2017 20

MIB: Łódź z potencjałem dla przewozów towarowych
MałaszewiczeFot. PKP Cargo
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na interpelację posła Adama Andruszkiewicza, wytłumaczyło sytuację Łodzi w związku z Nowym Jedwabnym Szlakiem. Chiny były zainteresowane budową w tym mieście terminala przeładunkowego.
Poseł Adam Andruszkiewicz skierował do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pytania o sprawę dotyczącą Łodzi i budowy terminala przeładunkowego dla kontenerów z Chin. Zdaniem posła inwestorzy z Państwa Środka wyjechali z Łodzi po sytuacji, kiedy Agencja Mienia Wojskowego odmówiła sprzedaży działki pod terminal kontenerowy. Chiny mają w planach wybudowanie w Europie Wschodniej dużego centrum przeładunkowego dla celów obsługi Nowego Jedwabnego Szlaku. Poseł pyta zatem, jakie działania podejmuje Polska, żeby stać się bardzo ważnym punktem międzynarodowego szlaku.

Resort w odpowiedzi przyznał, że Agencja Mienia Wojskowego wstrzymała procedurę sprzedaży działki, na której potencjalnie mogłaby być realizowana inwestycja budowy terminala przeładunkowego. – Według przekazanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej informacji, podstawową formą zbycia nieruchomości będących w zasobie Agencji Mienia Wojskowego jest przetarg ustny nieograniczony – wyjaśnia ministerstwo. Dodatkowo przetarg na sprzedaż nieruchomości położonej w Łodzi przy ul. Pryncypalnej został odwołany przez organizatora tuż przed zgłoszeniem zamiaru uczestnictwa w przetargu przez potencjalnych oferentów.

Powodem odwołania przetargu na sprzedaż nieruchomości była konieczność dokonania ponownej analizy sposobu jej zagospodarowania. – Agencja Mienia Wojskowego prowadzi – w uzgodnieniu z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną, uwzględniając stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Rozwoju – ponowną analizę optymalnego i racjonalnego sposobu zagospodarowania nieruchomości położonej przy ul. Pryncypalnej w Łodzi – wyjaśnia resort.

Łódź z potencjałem

Nowy Jedwabny Szlak określa się mianem projektu długofalowego, który obejmuje nie tylko transport kolejowy, ale także morski drogowy oraz inne inwestycje infrastrukturalne. – Charakterystycznym elementem szlaku jest to, iż nie jest on projektem konkretnej trasy z ustalonym harmonogramem, lecz raczej otwartą formułą spinającą pod jednym szyldem wszystkie dwu- i wielostronne chińskie inicjatywy w tym zakresie. Dotychczasowy rozwój wskazuje, że nie jest to projekt podzielony na etapy, a zawierające się w nim projekty realizowane są ad hoc – wyjaśnia resort.

Jak wyjaśnia MIB, Polska, ze względu na swoje położenie geograficzne, jest postrzegana jako ważny partner w relacjach handlowych w kontekście przepływu towarów między Europą a Azją, zaś istotnym elementem chińskiej strategii Nowego Szlaku Jedwabnego, choć nie jedynym, jest obszar transportowy.

– Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku nie zakłada, aby najważniejszym punktem tego szlaku miała być Łódź – podkreśla resort. Projekt szlaku to koncepcja gospodarczo-polityczna chińskiego rządu, która zakłada rozbudowę i modernizację infrastruktury transportowo-logistycznej – kolejowej, drogowej, portowej, centrów logistycznych i usług towarzyszących – na szlaku handlowym Europa-Azja Wschodnia. – Koncepcja ta ma być rozłożona na dziesięciolecia i obejmować obszar Azji Wschodniej, Azji Centralnej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Europy. Celem ma być przede wszystkim zapewnienie rynków zbytu chińskich produktów i usług oraz budowa wpływów politycznych i gospodarczych na obszarze Azji, Europy i Afryki – twierdzi ministerstwo.
Zdaniem resortu, Łódź ma szansę rozwijać się jako centrum logistyczne o znaczeniu międzynarodowym, nie tylko w kontekście transportu towarów z Chin. – Dzięki dogodnemu położeniu na szlakach komunikacyjnych – wyjaśnia. Chodzi tutaj przede wszystkim o ciągi drogowe, m.in. autostrady A1, A2, dróg ekspresowych S8 i S14, dróg krajowych 12, 14, 72, 91, ciągi kolejowe, lotnicze. Nie bez wpływy pozostaje również partnerstwo Łodzi ze stolicą prowincji Syczuan – Chengdu.

Polscy przewoźnicy w przygotowaniu

Jak podaje MIB, polskie spółki kolejowe PKP Cargo oraz PKP LHS w ostatnim czasie podjęły już działania zmierzające do wykorzystania potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku.

PKP LHS podpisało dwa listy intencyjne o planach rozwoju przewozów intermodalnych pomiędzy krajami UE, Kaukazu i Azji. Ponadto, w październiku 2016 roku spółka wstąpiła do Komitetu Koordynacyjnego Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej (MTTT), stanowiącego południową trasę Nowego Jedwabnego Szlaku. Podejmowane przez spółkę działania zmierzają do określenia warunków handlowych dla przewozów po linii LHS oraz zawarcia z potencjalnymi klientami umów dwustronnych bądź wielostronnych. – Linia szerokotorowa 1520 mm, biegnąca przez terytorium Polski, wraz z Euroterminalem Sławków stwarza możliwość poszerzania istniejącej już oferty połączeń w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Jest to potencjał, który należy właściwie wykorzystać, z czego spółka zdaje sobie sprawę – zauważa resort.

Również PKP Cargo podejmuje liczne działania w ramach współpracy z partnerami z krajów leżących na Nowym Szlaku Jedwabnym. – Spółka obsługuje regularne połączenia kontenerowe Chiny – Polska, w relacjach: Warszawa – Suzhou, Łódź – Wu Chan, Pardubice – Chengdu – podaje ministerstwo. Dodatkowo prowadzone są działania w zakresie rozwoju dotychczas realizowanych regularnych przewozów, jak też działania zmierzające do nawiązywania i inicjowania współpracy z kolejnymi podmiotami chińskimi.

Ponadto, wyjaśnia MIB, dla utrzymywania gotowości technicznej na niezbędnym poziomie w stosunku do planowanych dodatkowych zadań, przewidywane są dalsze inwestycje w infrastrukturę terminalową i sprzęt przeładunkowy. Warto przypomnieć, że trwa postępowanie przetargowe na opracowanie studium wykonalności dla przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony