Partnerzy serwisu:

Linia 108 do Ukrainy bez widoków na przyszłość

Kasper Fiszer 02.08.2022 5,8k

Linia 108 do Ukrainy bez widoków na przyszłość
Stacja Chyrówfot. Misha, lic. GNU GFDL
Choć linia kolejowa nr 108 została w trybie awaryjnym udrożniona w marcu tego roku, jej stan techniczny nie pozwala ani na uruchamianie regularnych pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, ani na wykorzystanie trasy w ruchu towarowym. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, niezbędne byłyby kompleksowe prace remontowe - ale takie nie są obecnie planowane.
Po lutowej inwazji Rosji na Ukrainę polska kolej stanęła przed wielkim zadaniem przewozu dużej liczby uchodźców z terenów objętych działaniami wojennymi. Wówczas PKP PLK podjęły decyzję o odtworzeniu przejezdności linii kolejowej nr 108 wybiegającej z Nowego Zagórza przez Uherce Mineralne, Ustrzyki Dolne i Krościenko do granicy państwa. Stamtąd tor biegnie do ukraińskiego Chyrowa, gdzie kończy się infrastruktura dostosowana do europejskiego rozstawu toru 1435 mm.

Regularny ruch do Krościenka obecnie nie jest możliwy

3 marca linię reaktywowano, ale pierwszy pociąg z uchodźcami wykoleił się. Szlak ponownie zamknięto. Pytaliśmy PKP PLK o przyczyny wykolejenia, ale zarządca infrastruktury poinformował jedynie, że prace Komisji analizującej zdarzenie wciąż trwają. 

– Z dniem 24 marca został przywrócony ruch pociągów od Zagórza do Krościenka – przypomina Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje, że naprawa miała charakter awaryjny i pozwoliła jedynie na kursowanie lekkich pociągów pasażerskich przy ograniczonych parametrach technicznych linii. Dopuszczalny nacisk na oś (parametr mówiący o rozkładzie masy pociągu korzystającego z danej trasy) został wyznaczony na poziomie 196 kN dla odcinka Zagórz – Uherce i 140 kN dla odcinka Uherce – Ustrzyki. Wartości te obowiązują od 24 czerwca tego roku.

Aktualny stan odcinka od Ustrzyk do granicy państwa ma przy tym w opinii resortu uniemożliwiać prowadzenie regularnego ruchu pasażerskiego, w tym pojazdami lekkimi. – Nie jest planowane wykorzystanie tego odcinka do regularnych przewozów pasażerskich, ale w przypadku powstania takiej potrzeby po uzgodnieniach z odpowiednimi organami odpowiedzialnymi za odprawę graniczną jest możliwe wykorzystanie tego odcinka – zaznacza nasz rozmówca. MI nie zakłada przy tym obecnie finansowania takiej oferty.

Dwanaście lat bez pociągów pasażerskich przez granicę

W związku z aktualnymi parametrami technicznymi nie ma też obecnie planów wykorzystania linii 108 w ruchu towarowym – zarówno w relacjach krajowych, jak i w ruchu międzynarodowym. – Byłoby to możliwe jedynie po rewitalizacji linii – mówi przedstawiciel MI. Dodajmy, że przed zawieszeniem przewozów trasa była wykorzystywana wyłącznie w ruchu pasażerskim.

Niewielki ruch był tam utrzymywany do 2010 r. Ówczesne Przewozy Regionalne uruchamiały na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury dwie pary kursów, w tym jedną w relacji bezpośredniej do Jasła. Problemem w funkcjonowaniu połączenia była duża skala przemytu.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony