Pociągów dalekobieżnych między Tomaszowem a Skarżyskiem-Kamienną nie będzie
Kasper Fiszer ⚫ 10.11.2022 ⚫
4,8k

fot. Adam Piotr Zając, lic. CC BY 2.0
Na łączący województwa łódzkie i świętokrzyskie odcinek linii nr 25 nie wjadą pociągi PKP Intercity. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje bowiem finansować takich kursów przynajmniej do końca dekady. W najbliższych latach nie będzie więc m.in. połączeń z Kielc do Warszawy przez Końskie.
Przed niespełna rokiem wznowiony został ruch pociągów pasażerskich pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem-Kamienną. Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego wydłużyły wówczas relację części kursów z Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego tak, by docierały one nie tylko do znajdującego się w pobliżu granicy administracyjnej regionów Opoczna, ale i do Końskich czy Skarżyska. Miał być to jedynie początek rozwoju kolei pasażerskiej w tej części kraju.
Aktualne plany MI nie zakładają kursów PKP Intercity
Z jednej strony urzędy marszałkowskie zapowiedziały bowiem plan elektryfikacji odcinka dzięki m.in. środkom z rządowego programu Kolej Plus, z drugiej zaś odcinek Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna miał stać się częścią jednej z tzw. szprych komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oznaczało to zamiar włączenia trasy w sieć połączeń dalekobieżnych. Wkrótce założenia te potwierdziło także Ministerstwo Infrastruktury, które zarysowało docelową ofertę z pociągami m.in. z Kielc do Warszawy.
Według aktualnych założeń resortu plany te nie zostaną jednak zrealizowane, a przynajmniej nie stanie się to w ciągu najbliższych kilku lat. Linia kolejowa nr 25 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tomaszowem Mazowieckim nie jest przewidziana do obsługi pociągami międzywojewódzkimi w ramach rozporządzenia ws. Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich oraz międzynarodowych przewozów pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym – mówi bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Przypomina on, że pasażerowie mogą wciąż korzystać na tej trasie z finansowanych przez marszałków połączeń Polregio.
Marszałkowie planują spore zmiany
– Obecnie nie ma planów uruchamiania połączeń PKP Intercity na trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej w perspektywie roku 2030 – uzupełnia nasz rozmówca. Przynajmniej do końca dekady ciężar organizacji przewozów będzie więc spoczywał wyłącznie na barkach samorządów. Te planują w tym zakresie spore zmiany.
Już w grudniu tego roku znaczną część kursów przejmie bowiem Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Spółka obsłuży linię nowymi spalinowo-elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Polregio zachowa zaś część połączeń, w tym jedną parę w bezpośredniej relacji z i do Łodzi. Przyszłość stoi jednak pod znakiem zapytania - wykonawca wstępnego studium modernizacji odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna rekomendował modernizację linii, ale bez jej elektryfikacji i budowy drugiego toru.
Aktualne plany MI nie zakładają kursów PKP Intercity
Z jednej strony urzędy marszałkowskie zapowiedziały bowiem plan elektryfikacji odcinka dzięki m.in. środkom z rządowego programu Kolej Plus, z drugiej zaś odcinek Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna miał stać się częścią jednej z tzw. szprych komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oznaczało to zamiar włączenia trasy w sieć połączeń dalekobieżnych. Wkrótce założenia te potwierdziło także Ministerstwo Infrastruktury, które zarysowało docelową ofertę z pociągami m.in. z Kielc do Warszawy.
Według aktualnych założeń resortu plany te nie zostaną jednak zrealizowane, a przynajmniej nie stanie się to w ciągu najbliższych kilku lat. Linia kolejowa nr 25 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tomaszowem Mazowieckim nie jest przewidziana do obsługi pociągami międzywojewódzkimi w ramach rozporządzenia ws. Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich oraz międzynarodowych przewozów pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym – mówi bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Przypomina on, że pasażerowie mogą wciąż korzystać na tej trasie z finansowanych przez marszałków połączeń Polregio.
Marszałkowie planują spore zmiany
– Obecnie nie ma planów uruchamiania połączeń PKP Intercity na trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej w perspektywie roku 2030 – uzupełnia nasz rozmówca. Przynajmniej do końca dekady ciężar organizacji przewozów będzie więc spoczywał wyłącznie na barkach samorządów. Te planują w tym zakresie spore zmiany.
Już w grudniu tego roku znaczną część kursów przejmie bowiem Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Spółka obsłuży linię nowymi spalinowo-elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Polregio zachowa zaś część połączeń, w tym jedną parę w bezpośredniej relacji z i do Łodzi. Przyszłość stoi jednak pod znakiem zapytania - wykonawca wstępnego studium modernizacji odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna rekomendował modernizację linii, ale bez jej elektryfikacji i budowy drugiego toru.
Komentarze:
Rozkład jazdy

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |