Partnerzy serwisu:

Coraz więcej rowerów w PKP IC

Roman Czubiński 22.10.2020 39

Coraz więcej rowerów w PKP IC
fot. MS
Pasażerowie PKP IC coraz chętniej przewożą pociągami rowery – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Przewoźnik ani resort nie planuje jednak wprowadzenia postulowanych przez posłów zmian organizacyjnych, mających ułatwić korzystanie z takiej formy transportu. Warunki przewozu rowerów mają za to poprawić zbliżające się inwestycje taborowe.
Jeszcze w czerwcu bieżącego roku z usługi przewozu roweru w PKP IC skorzystało o 4% mniej pasażerów, niż w roku 2019 (24107 wobec 24989). W lipcu odnotowano już jednak przyrost na poziomie 28% (40777 wobec 31825), tylko nieznacznie mniejszy wzrost nastąpił w sierpniu (27%, 99348 wobec 84008). Łącznie we wszystkich trzech miesiącach PKP IC przewiozły o 18% więcej rowerów, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Warto zwrócić uwagę, że miało to miejsce w czasie, gdy ogólna frekwencja w pociągach dopiero zaczynała się odbudowywać po wiosennym lockdownie.

Przytoczone dane liczbowe pochodzą z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela na interpelację siedmiorga posłów KO i Lewicy (Tomasza Aniśko, Macieja Gduli, Klaudii Jachiry, Pauliny Matysiak, Franciszka Sterczewskiego, Małgorzaty Tracz i Urszuli Zielińskiej). Resort poinformował, że PKP IC wykorzystuje obecnie wszystkie wagony z możliwością przewozu rowerów, na których eksploatację pozwala Dokumentacja Systemu Utrzymania. Nie podał jednak ich liczby, podobnie jak łącznej liczby dostępnych obecnie miejsc do przewozu rowerów, o którą pytali posłowie. „PKP Intercity S.A. obecnie eksploatuje wagony, w których istnieje możliwość przewozu od 6 do 32 rowerów” – napisano tylko w odpowiedzi.

W interpelacji padła sugestia, by zamiast liczby rowerów wyznaczać w wagonach przestrzeń do przewożenia rowerów bez określania ich maksymalnej liczby. Ministerstwo odrzuciło tę propozycję, powołując się na wymogi bezpieczeństwa. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik jest bowiem obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi – uzasadniono. Zapowiedziano za to pojawienie się możliwości przewozu tandemów – przystosowane do tego mają zostać wagony 609A po modernizacji.

Parlamentarzyści wytknęli też, że zdarzają się sytuacje, w których system sprzedaży biletów nie pozwala na kupno biletu na przewóz roweru mimo istnienia wolnych miejsc w pociągu. Jak tłumaczy wiceminister, wynikają one z nieprzewidzianych zdarzeń. „Może jednak zdarzyć się, że wagon bez możliwości przewozu rowerów, który ulegnie awarii, zostanie doraźnie zastąpiony wagonem innego typu – gdzie znajduje się przestrzeń do przewozu rowerów. Tego rodzaju doraźne zmiany nie są uwzględniane w systemie rezerwacji (ze względu na uprzednio przydzielone rezerwacje w danym wagonie). W takiej awaryjnej sytuacji, pomimo fizycznej dostępności miejsc do przewozu rowerów, nie jest możliwe ich wykorzystanie” – czytamy w dokumencie z MI.

Z udzielonych posłom wyjaśnień wynika też, że kryterium przydzielania wagonów z miejscami do przewozu rowerów do poszczególnych pociągów jest przede wszystkim atrakcyjność turystyczna miejsc, przez które przebiega ich trasa. PKP IC kieruje się także wynikami ankiet lub zgłoszeń od pasażerów. Przewoźnik ani ministerstwo nie planuje stworzenia infolinii ani serwisu internetowego, zapewniającego zintegrowaną informację o możliwości przewozu rowerów. Zdaniem resortu informacja dostępna w serwisie internetowym PKP IC jest wystarczająca. Za dostateczny uznano też poziom przeszkolenia personelu przewoźnika w zakresie przewozu rowerów. Nie ma też planów wprowadzenia bardziej czytelnego oznakowania dostępnych dla rowerzystów wagonów i peronów.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony