Partnerzy serwisu:

Mazowieckie jednak chce pociągów po linii S – Ł. PLK przygotuje perony

Kasper Fiszer 08.03.2019 98

Mazowieckie jednak chce pociągów po linii S – Ł. PLK przygotuje perony
Dworzec Parysów na linii nr 12fot. Kasper Fiszer
W trakcie prowadzonego przez PKP PLK kompleksowego remontu linii ze Skierniewic do Łukowa zostaną zmodernizowane także przystanki pomiędzy Skierniewicami a Pilawą. Województwo mazowieckie planuje bowiem uruchamiać tam pociągi w relacjach z Warszawy do Pilawy i do Skierniewic. Deklaracja regionu ma charakter wstępny.
Kiedy PKP PLK rozważały w 2017 r. różne warianty modernizacji linii kolejowej nr 12 biegnącej ze Skierniewic do Łukowa, najbardziej prawdopodobne wydawało się przystosowanie jej wyłącznie do potrzeb ruchu towarowego. Władze żadnego z regionów, przez które przebiega tzw. linia S – Ł, nie były bowiem jednoznacznie zainteresowane wznowieniem przewozów pasażerskich, takich planów nie było też w odniesieniu do siatki połączeń dalekobieżnych. Niedawno zarządca infrastruktury ogłosił jednak, że zamierza przebudować perony na 13 stacjach i przystankach na odcinku Skierniewice – Pilawa.

Wszystkie pociągi pojadą do Warszawy

Ma to związek ze zmianą stanowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. – Samorząd województwa wyraził wstępną deklarację uruchomienia połączeń kolejowych na zmodernizowanej linii nr 12 w relacjach Skierniewice – Warszawa oraz Warszawa – Góra Kalwaria – Pilawa. Zarówno województwo łódzkie, jak i województwo lubelskie nie były zaś zainteresowane reaktywacją ruchu pasażerskiego – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy UMWM.

Obecnie nie jest rozważane wprowadzenie kursów relacji Skierniewice – Pilawa, a linia nr 12 ma posłużyć do organizacji sprawnych połączeń miejscowości południowej części Mazowsza ze stolicą. – Czas przejazdu po modernizacji ma być konkurencyjny w stosunku do publicznego transportu drogowego – ocenia nasza rozmówczyni. Wielkość pracy eksploatacyjnej na samej linii nr 12 zaplanowano na ok. 500 tys. km rocznie, co przekłada się na średnio nieco ponad 1350 km dziennie. Pozwoliłoby to na uruchomienie około siedmiu par w każdej z dwóch wskazywanych przez UMWW relacji.

Mazowieckie gotowe współpracować z władzami Lubelszczyzny

Marta Milewska podkreśla, że w 2017 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planowały wręcz fizycznie zlikwidować niemal całą infrastrukturę pasażerską. – Demontaż miał objąć wszystkie przystanki za wyjątkiem przystanku Czachówka Wschodniego oraz stacji Góra Kalwaria – mówi. – Decyzja dotycząca modernizacji linii uwzględniająca obsługę ruchu pasażerskiego mogła być podjęta w sytuacji złożenia przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego na terenach, przez które przebiega linia nr 12, wstępnych deklaracji dotyczących reaktywacji przewozów pasażerskich i określenia średniorocznej wielkości pracy eksploatacyjnej – opisuje tryb, w jakim zmieniona została decyzja zarządcy infrastruktury.

Zaznacza ona, że choć do dziś województwo lubelskie nie wyraziło woli uruchamiania pociągów regionalnych na swoim odcinku trasy, jeśli ostatecznie zdecyduje się na taki ruch, możliwa wydaje się współpraca między organizatorami. Przypomnijmy jednak, że dotychczasowe doświadczenia władz samorządowych z Lubelszczyzny w zakresie reaktywacji kursów na „esełce” nie są najlepsze. Ruch prowadzony spalinowymi pojazdami SA134 wznowiony został tam w 2007 r., jednak już w 2008 r. w związku z niewielkim zainteresowaniem podróżnych ponownie go zawieszono.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony