Partnerzy serwisu:

Mamiński: Państwo musi inwestować w sektor kolejowy

Kasper Fiszer 15.05.2018 2,9k

Mamiński: Państwo musi inwestować w sektor kolejowy
Czy tabor będzie produkowany głównie przez producentów krajowych?fot. Kasper Fiszer
Duże szanse rozwojowe powstające dzięki wsparciu krajowemu i europejskiemu widzi dla polskiego sektora kolejowego Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. Wskazuje on jednak na realne problemy, np. zniknięcie z rynku producentów wagonów towarowych. Dzięki wsparciu na poziomie ok. 7 mld zł ma przy tym powstać szansa na rozwój zakładów wytwarzających tabor kolejowy, a jednym z nich ma być Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu pozostająca obecnie w rękach Agencji Rozwoju Przemysłu.
Jedną z dzisiejszych debat Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poświęcono kwestii roli państwa w gospodarce w kontekście wzorców międzywojennych i aktualnych potrzeb. Jednym z panelistów był Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych SA. Przekonywał on, że aktywność państwa w sektorze transportu jest nie tylko pomocna, ale wręcz nieodzowna.

Próby dywersyfikowania zarządzania kolejnictwem odchodzą w przeszłość

– Transport, w tym kolejowy, to jedna z najważniejszych gałęzi państwa. Próby dywersyfikowania, atomizowania zarządzania nią w skali Europy odchodzą, wraca się do innego, spójnego zarządzania – opisywał. Podawał przykłady wielkich inwestycji, jakie prowadzone są w bogatych krajach UE ze środków publicznych – oddawane w ostatnich latach odcinki kolei dużych prędkości w Niemczech czy Francji. Zauważył także, że na tej samej zasadzie powstają również linie KDP w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Prelegent podkreślił, że wsparcie państwa dla kolei jest obecnie duże, a skala dokonywanych inwestycji jest niemal bezprecedensowa. Wskazywał, że ich łączna wartość przyniesie 66 mld zł, a jej osiągnięcie bez wsparcia środków unijnych byłoby bardzo trudne bądź wręcz niemożliwe. Porównał on wielkość działań do budowy tzw. magistrali węglowej Śląsk – Porty w latach 20. i 30. zeszłego stulecia. – Obecnie modernizowanych będzie 9 tys. km torów, w tym część do 200 km/h z możliwością późniejszego dalszego podniesienia parametrów – mówił.

Modernizacja torów i dworców ma być prowadzona w sposób spójny

Krzysztof Mamiński wskazał na trzy główne obszary unowocześniania kolei: infrastrukturę liniową, dworce kolejowe i tabor. Podkreślił, że działania prowadzone mają być w sposób spójny, tzn. dworce kolejowe mają być remontowane lub stawiane od początku przy liniach, które będą przechodzić modernizację. – Ponad 60 dworców powstanie według jednolitej koncepcji dworca modułowego – zaznaczył.

Prezes PKP SA wyraził nadzieję, że dzięki programowi Luxtorpeda 2.0 uda się zwiększyć produkcję taboru kolejowego w polskich zakładach. Zauważył przy tym istotne problemy krajowego przemysłu taborowego. – Kto dziś może wyprodukować wagon towarowy? – pytał. Dodał jednak, że dzięki Polskiemu Funduszowi Rozwoju udaje się zwiększać znaczenie zakładów FPS w Poznaniu. Swoje wystąpienie zakończył, podkreślając, że branża kolejowa ma obecnie duże szanse na dalszy rozwój, a jest to możliwe właśnie dzięki zinstytucjonalizowanemu wsparciu rządowemu.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony