Partnerzy serwisu:

Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych pojazdów serii EN81

Michał Szymajda 30.08.2016 1,3k

Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych pojazdów serii EN81
Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych autobusów szynowych serii EN81Fot. Gagorski / lic. CC BY 3.0
Województwo małopolskie kończy przygodę z najkrótszymi elektrycznymi wagonami motorowymi w Polsce. Cztery sztuki jednoczłonowych EN81 wracają, po zakończeniu umowy leasingowej, do firmy, która leasingu udzielała.
Cztery jednoczłonowe elektryczne pojazdy zostały wyleasingowane województwu małopolskiemu na mocy umowy z 2006 roku. Wcześniej, od 2005 roku dwa podobne pojazdy silnikowe były eksploatowane w Małopolsce. Wyprodukowała je bydgoska Pesa, częściowo na podstawie doświadczeń z produkcją jedynego, należącego do WKD, ezt serii EN95. Ostatnia rata leasingowa za cztery pojazdy została opłacona do 31.05.2016r. Zgodnie z zapisami umowy po zakończeniu okresu leasingu województwu małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu dowolnej ilości pojazdów. Na to jednak samorząd się nie decyduje.

– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.

W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.

W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Pesa
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony