Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych pojazdów serii EN81
Michał Szymajda ⚫ 30.08.2016 ⚫
1,3k

Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych autobusów szynowych serii EN81Fot. Gagorski / lic. CC BY 3.0
Województwo małopolskie kończy przygodę z najkrótszymi elektrycznymi wagonami motorowymi w Polsce. Cztery sztuki jednoczłonowych EN81 wracają, po zakończeniu umowy leasingowej, do firmy, która leasingu udzielała.
Cztery jednoczłonowe elektryczne pojazdy zostały wyleasingowane województwu małopolskiemu na mocy umowy z 2006 roku. Wcześniej, od 2005 roku dwa podobne pojazdy silnikowe były eksploatowane w Małopolsce. Wyprodukowała je bydgoska Pesa, częściowo na podstawie doświadczeń z produkcją jedynego, należącego do WKD, ezt serii EN95. Ostatnia rata leasingowa za cztery pojazdy została opłacona do 31.05.2016r. Zgodnie z zapisami umowy po zakończeniu okresu leasingu województwu małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu dowolnej ilości pojazdów. Na to jednak samorząd się nie decyduje.
– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.
W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.
W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.
– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.
W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.
W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.
Komentarze:
Pesa

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |