Partnerzy serwisu:

Malepszak: „Y” i CMK-Północ dwiema osiami komunikacyjnymi kraju

Kasper Fiszer 21.11.2019 60

Malepszak: „Y” i CMK-Północ dwiema osiami komunikacyjnymi kraju
fot. Kasper Fiszer
Polska potrzebuje budowy nowych linii kolejowych – przekonuje prezes CPK. Program minimum to 800 km tras w osiach wschód – zachód (tzw. „Y”) i północ – południe (przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ). Bez takich inwestycji zdaniem Piotra Malepszaka nie jest możliwe znaczące zwiększenie roli kolei.
– Jeśli chcemy realnie rozwijać transport kolejowy i mówić o takich liczbach jak 660 mln pasażerów w 2030 r. przy znaczącym wzroście ruchu towarowego, musimy efektywnie inwestować w istniejącą infrastrukturę kolejową i budować nowe linie kolejowe, które dadzą nową jakość w szybkim ruchu pasażerskim – ocenił podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie Piotr Malepszak, p.o. prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wskazywał także na konieczność separacji ruchu towarowego od pasażerskiego dalekobieżnego oraz szybkiego ruchu pasażerskiego od przewozów aglomeracyjnych. – Jeśli tego elementu nie stworzymy, w mojej ocenie parametry takie jak liczba pasażerokilometrów czy tonokilometrów będą na zbliżonym poziomie do dzisiejszego – ocenił.

Transport drogowy efektywny dzięki nowym odcinkom. Czas na kolej

– Program CPK to 1600 km nowych linii. Kluczowe trasy, które należałoby zbudować, to powrót do projektu tzw. „Y”, ale na osi z lotniskiem, i pomysł CMK-Północ – wskazywał. Przypomniał, że plany budowy takiej magistrali istnieją od lat 70. zeszłego stulecia. Wówczas powstały jedynie 224 km trasy na jej odcinku południowym.

Dwie wskazane przez Piotra Malepszaka magistrale miałyby stanowić osie komunikacyjne – równoleżnikową i południkową. Do realizacji tych planów konieczna byłaby bydowa ok. 800 km tras. Prezes CPK podkreślał, że to niewiele w porównaniu z długością powstających nowych dróg. W ciągu ostatnich kilku lat wybudowano już bowiem ok. 4 tys. km dróg krajowych i autostrad. – Widzimy, jak efektywny jest dzięki temu transport drogowy – stwierdził prelegent.

Inwestycje niezbędne także w aglomeracjach

Według niego budowa nowej infrastruktury drogowej przyczynia się bardzo do wzrostu znaczenia sektora drogowego. – W 2017 r. transport drogowy zyskał więcej pracy przewozowej niż cała kolej towarowa w naszym kraju – wskazywał. – Jeśli więc chcemy, by rozwojał się transport kolejowy, nie ma innej drogi niż wiele efektywnych działań w infrastrukturze, a budowa nowych linii jest jednym z koniecznych elementów – przekonywał.

Zaznaczył przy tym, że istotne jest nie tylko inwestowanie w osie komunikacyjne, ale także w węzły w dużych aglomeracjach, gdzie jest największy potencjał do przewożenia dużej liczby ludzi. – Drogi szybko się tam zapychają i kolej jest bardzo poważną alternatywą – tłumaczył. – Wiele do zrobienia jest także w zakresie utrzymania tego, co zbudujemy, ale jesteśmy tu na dobrej drodze – zakończył Piotr Malepszak.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Kolejowy 2019
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony