Partnerzy serwisu:

Maciej Lignowski: Do odnowy taboru przewoźnicy potrzebują długich kontraktów

Michał Szymajda 09.03.2016 59

Maciej Lignowski: Do odnowy taboru przewoźnicy potrzebują długich kontraktów
Do odnowy taboru przewoźnicy potrzebują długich kontraktówFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Nie da się inaczej robić dużych inwestycji w tabor, jak poprzez zapewnianie wkładu własnego do większych pieniędzy pochodzących z funduszy unijnych. A pieniądze na wkład własny przewoźnik może pozyskać z kredytów bankowych, ale tylko wtedy, jeżeli przez długi czas ma zagwarantowaną pracę na linii – powiedział prezes PKP SKM Trójmiasto w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".
Do tej pory dla projektu taborowego polegającego na modernizacji 22 EN57 i zakupu dwóch Impulsów trójmiejskie SKM udało się znaleźć partnera w postaci Banku Gospodarstwa Krajowego. Na potrzeby realizacji zakupów zastawiono niemal cały majątek PKP SKM Trójmiasto.

– Cały czas spłacamy obligacje z tego tytułu. Ale dla większych projektów potrzeba już pomocy banków komercyjnych, zresztą, drugi raz zastawić majątku przewoźnika już nie możemy – ocenił Maciej Lignowski. Zdaniem prezesa pomorskiej spółki 10-letnia umowa na wykonywanie przewozów pomiędzy przewoźnikiem a samorządem to w wypadku takiej spółki jak PKP SKM Trójmiasto okres dość krótki (na taki okres czasu województwo śląskie zawarło kontrakt z Kolejami Śląskimi i jest to jak dotąd najdłuższa "regionalna" umowa PSC).

– Proszę pamiętać, że w nowej perspektywie obowiązuje zasada, że jeśli dostajemy dofinansowanie z UE na projekt, to powinniśmy rozliczyć jego amortyzację w okresie na który mamy umowę. Na przykład: jeżeli mielibyśmy dzisiaj 10-letni kontrakt i zakup pojazdów zrealizowalibyśmy za dwa lata, to musielibyśmy ten wydatek rozliczyć w ciągu następnych 8-lat. To sztucznie pompuje nam koszty. W związku z tym najlepiej byłoby dla wszystkich, gdybyśmy mieli kontrakt dłuższy, nawet 22-letni. Ale już umowa 15-letnia daje szansę na sporą wymianę taboru i jego amortyzację, przy okazji nie stając się zbytnim obciążeniem ani dla płatnika, ani dla przewoźnika – uważa prezes PKP SKM Trójmiasto. Czy spółka lobbuje za kontraktem wieloletnim dla siebie?

– Trudno to nazwać lobbingiem, ale spółka przekazała w 2015 i 2016 roku stosowne informacje i dokumenty do organizatora przewozów na temat korzyści wynikających z wieloletniego kontraktu. Zbadaliśmy pod względem formalno-prawnym, czy jest możliwe otrzymanie długotrwałej umowy powierzenia wykonywania przewozów. Według naszej i niezależnych ekspertów interpretacji taka możliwość jest. Rozmawiamy o tym nie tylko z samorządem, ale także z właścicielem, którym jest także Skarb Państwa i PKP SA – dodał Maciej Lignowski.

Jednak to właśnie fakt rozproszonego udziału w spółce różnych podmiotów może powstrzymywać samorząd od powierzenia SKM wykonywania usług w długoletniej perspektywie. Więcej piszemy o tym TUTAJ.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.

Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony