Partnerzy serwisu:

Macedonia Północna rozpoczyna budowę połączenia kolejowego do Bułgarii

Przemysław Farsewicz 06.11.2022 2,9k

Macedonia Północna rozpoczyna budowę połączenia kolejowego do Bułgarii
Fot. Dimitar Kowaczewski TT
Macedonia Północna rozpoczęła budowę linii kolejowej, która połączy kraj z Bułgarią. Nowa infrastruktura ma zostać dowiązana w bułgarskiej miejscowości Giueshevo. To projekt, który na realizację czekał 28 lat.
Premier Macedonii Północnej, Dimitar Kowaczewski, oraz premier Bułgarii, Gyłyb Donew, wzięli udział w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego w pobliżu miasta Kumanowo, co daje nadzieje na ukończenie oczekiwanego od lat kolejowego połączenia. Władze Macedonii Północnej i Bułgarii zapowiadają, że pociągi mogą zacząć kursować między Skopje a Sofią już w 2030 roku.

Trasa w Macedonii Północnej będzie się w Kumanowie odgałęziać od głównej linii trasy łączącej Skopje z Belgradem, która to biegnie na wschód przez wieś Belakowce. Nowa linia ma być przedłużona przez Kriwą Pałankę do granicy, gdzie połączyłaby się z bułgarską siecią w pobliżu granicznej miejscowości Giueshevo.

Linia, której właśnie rozpoczęto budowę, nazywa się „Eastern End” i obejmuje realizację w Macedonii Północnej 89 kilometrów nowej infrastruktury. Prace zostaną zakończone do końca 2027 r. W ramach inwestycji wydrążonych zostanie 5,5 km tuneli, powstaną mosty i wiadukty kolejowe, stacje, a także system sterowania ruchem kolejowym.

– Ten projekt stał w miejscu od 30 lat. Kolej zwana nadzieją, jak to opisują teraz media, jest trafną nazwą – powiedział Dimitar Kowaczewski, premier Macedonii. Dodał, że istniał sceptycyzm i brak przekonania, że wspólny projekt z Bułgarią kiedykolwiek dojdzie do skutku.

Po zakończeniu budowy w 2030 r. kolej ma zwiększyć w Macedonii roczną wielkość przewozów o 20 proc. 350 tys. osób ma zyskać dostęp do nowoczesnego środka transportu. Inwestycja ma zapewnić skrócenie czasu podróży oraz ograniczyć zanieczyszczenie środowiska i emisji hałasu.

– Konsekwencje wojny na Ukrainie po raz kolejny obnażają jeden z najbardziej słabych punktów naszego regionu, a mianowicie źle rozwiniętą, a nawet wybrakowaną, infrastrukturę. W warunkach potencjalnego kryzysu energetycznego i żywnościowego niezbędne jest zapewnienie bezpośrednich korytarzy komunikacyjnych – oświadczył Gyłyb Donew, premier Bułgarii.

Realizację 89 kilometrów torów podzielono na kilka części. Jeden odcinek z Kumanowa do wsi Belakowce (nieczynny od 1994 roku) o długości 31 kilometrów zostanie wybudowany za 40 mln euro przez konsorcjum, którego liderem jest Strabag. Drugi – ze wsi Belakowce do Kriwej Pałanki – o długości 34 kilometrów zrealizuje turecka firma Gülermak. Wartość tego kontraktu to 155 mln euro. Ostatni odcinek, który czeka na wykonawcę to Deve Bair – granica Macedonii. Na razie zakończono prace projektowe. Bułgarska sieć kolejowa kończy się obecnie na stacji kolejowej pod granicą w miejscowości Giueshevo.

Projekt jest częścią Paneuropejskiego Korytarza nr VIII, trasy o długości około 1500 kilometrów z albańskiego portu Durres na zachodzie do bułgarskich portów Warna i Burgas na wschodzie.  Durres ma połączenia morskie z włoskim portem Bari, ale kolej w Albanii obecnie w zasadzie nie istnieje, bowiem uruchamiane są 2-3 pociągi pasażerskie dziennie i kilka towarowych, na zdewastowanej infrastrukturze.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony