Partnerzy serwisu:

Luxtorpeda wróci na tory

jm, Rynek Kolejowy 01.04.2016 647

Luxtorpeda wróci na tory
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Jak się okazuje, zapowiedź nowego rządowego programu należało traktować jak najbardziej dosłownie. PKP Intercity ogłosiło przetarg na odtworzenie oryginalnych wagonów silnikowych SAx, znanych w okresie międzywojennym jako „Luxtorpedy”. Tekst oczywiście jest żartem primaaprilisowym!
Przemysł kolejowy ma stać się jedną z polskich „inteligentnych specjalizacji” w ramach tzw. Planu Morawieckiego, który zakłada reindustrializację kraju. Kolejową wersję programu nazwano „Luxtorpeda 2.0”. – 
Jak podejrzewamy, chodziło o nadanie programowi głośnej marki, nawiązującej do okresu II Rzeczpospolitej – mówił "RK" anonimowo jeden z branżowych ekspertów. Jednak okazuje się, że nazwę trzeba było traktować jak najbardziej dosłownie.

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, PKP Intercity ogłosiło przetarg na odbudowę sześciu wagonów silnikowych SAx90080 – SAx90085. Udało nam się potwierdzić, że udziałem w przetargu zainteresowani są wszyscy polscy producenci taboru. Wykonawca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (50 proc.) i poziomu wykorzystania części polskiej produkcji (50 proc.).

Zastąpią w krzakach „Edyty”

Trzy z odtworzonych pojazdów mają wozić pasażerów jako tabor zastępczy na trasach niezelektryfikowanych, na których co jakiś następują awarie lokomotyw z bliżej nieokreślonych przyczyn.

Przewoźnik ma też bardzo konkretne plany względem pozostałych trzech wagonów motorowych. Zastąpią one nowoczesne jednostki ED74, od dłuższego czasu oddelegowane na tory postojowe PKP Intercity w Krakowie Bieżanowie. Dzięki temu manewrowi, popularne „Edyty” będą mogły w końcu wrócić na trasy, a na torach w Bieżanowie będzie można podziwiać efektowny, odnowiony tabor.

Przejdą modernizację

Przypadkowe nie jest także umieszczenie w nazwie programu numeru „2.0”. Żeby zaoszczędzić czas, pociągi zaraz po odbudowie przejdą kosztowną modernizację. Oryginalna Luxtorpeda zabierała na pokład maksymalnie 74 osoby i miała wyłącznie pierwszą klasę. PKP Intercity planuje, że po modernizacji pojemność zwiększy się do 150 osób.

W Luxtorpedach zaplanowano również budowę przedziału klasy biznes, który dzięki odpowiednim naklejkom zostanie przerobiony na przedział dla rodziców z dziećmi. Ponieważ Luxtorpedy nie będą jeździły w kategorii Premium, powinno się w nich również pojawić Wi–Fi.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony