Partnerzy serwisu:

Lubelskie: Rewitalizacja odcinka Parczew – Lubartów rozpocznie się później

jar, Rynek Kolejowy 23.10.2018 14

Lubelskie: Rewitalizacja odcinka Parczew – Lubartów rozpocznie się później
fot. jar (2013)
Prace budowlane na środkowym odcinku linii nr 30 Parczew – Lubartów rozpoczną się później niż planowano. Wynika to z przedłużającej się modernizacji trasy między Dęblinem a Lublinem. Rewitalizacja odcinka Parczew – Lubartów ma zakończyć się w 2021 r.
Dłuższe niż zakładano wstrzymanie ruchu kolejowego na odcinku Lublin – Dęblin sprawi, że intensywny ruch kolejowy nadal będzie prowadzony trasami objazdowymi. Zasadnicze znaczenie, także w kontekście modernizacji linii nr 68 między Lublinem a Stalową Wolą, ma jednotorowa i niezelektryfikowana linia nr 30 Łuków – Lublin Północny. Na całej jej długości obecnie prowadzony jest ruch pasażerski dalekobieżny oraz towarowy, dzięki czemu stolica regionu ma połączenie z resztą kraju.

Projekt z dofinansowaniem z RPO

Opóźnienia w wykonywaniu robót budowlanych na „siódemce” sprawiają, że później niż planowano rozpocznie się rewitalizacja odcinka Parczew – Lubartów. Wykonanie projektu pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew" zakłada Krajowy Program Kolejowy. Ma on zagwarantowane dofinansowanie ze środków przyznanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. W ramach inwestycji planowana jest m.in. modernizacja istniejących peronów i budowa nowych, przebudowa 15 obiektów inżynieryjnych, modernizacja 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Efektem prac ma być możliwość jazdy pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 80 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie prowadzi postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy projektu oraz robót budowlanych w ramach tej inwestycji. Sześć podmiotów złożyło oferty, lecz tylko jedna z nich mieści się w kosztorysie wynoszącym niespełna 89 mln zł brutto. Prace na tej trasie miały rozpocząć się w maju 2019 r., co potwierdza Sieciowy harmonogramu zamknięć torowych planowanych do wykonania w rozkładzie jazdy 2018/2019.

Prace na „trzydziestce” zależne od modernizacji linii nr 7

Jednak realizacja inwestycji „na gruncie” rozpocznie się później. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jeszcze trwa wyłanianie wykonawcy zadania. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizują obecnie oferty złożone w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew”. Planujemy podpisać umowę w pierwszym I kwartale 2019 r. Dokumentacja projektowa zostanie opracowana w ciągu 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Pierwsze roboty zaplanowano w I kwartale 2020 r., a ich zakończenie na II kwartał 2021 r. – wyjaśnia. – Jednakże dokładna data rozpoczęcia prac jest uzależniona od powrotu pociągów na linię nr 7 Warszawa – Lublin. PLK opracowują najskuteczniejsze warunki do szybkiej kontynuacji prac na odcinku Dęblin – Lublin po opuszczeniu placu budowy przez generalnego wykonawcę, firmę Astaldi – zapewnia.

Między Łukowem a Parczewem bez zmian

Do Krajowego Programu Kolejowego wpisano również zadanie „Prace na linii kolejowej nr 30 na odcinku Parczew – Łuków”. Przedsięwzięcie o wartości 202 mln zł znalazło się na liście rezerwowej projektów do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jednak przynajmniej w najbliższych latach nie należy spodziewać nie tylko przebudowy trasy, lecz również pozyskania studium wykonalności i projektu budowlanego dla inwestycji. – Polskie Linie Kolejowe nie przewidują w bieżącej perspektywie realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 30 na odcinku Parczew – Łuków”, ponieważ środki z funduszu PO Polska Wschodnia zostały rozdysponowane na inne projekty – informuje Karol Jakubowski.

Jak dodaje nasz rozmówca, po pracach wykonanych w latach 2016-2017 trasa jest w dobrym stanie. – Na odcinku Łuków – Parczew w latach 2016-2017 został przeprowadzony remont w ramach przygotowania tras objazdowych dla modernizacji linii nr 7 na odcinku Otwock – Dęblin – Lublin. PLK kosztem ok. 22 mln zł wymieniły 90 km szyn i 75 tys. podkładów. Dzięki 14 nowym rozjazdom oraz modernizacji 21 obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych pociągi pasażerskie jeżdżą sprawnie i bezpiecznie z prędkością 120 km/h – kończy udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Fundusze unijne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony