Partnerzy serwisu:

Lubawa: Co dalej z samorządową linią kolejową do Zajączkowa Lub.?

Kasper Fiszer 30.11.2020 53

Lubawa: Co dalej z samorządową linią kolejową do Zajączkowa Lub.?
Pociąg na stacji Lubawafot. Kasper Fiszer
Po należącej do gminy Lubawa linii kolejowej nr 252 nie jeżdżą już ani pociągi pasażerskie, ani towarowe. Przewozy koleją mają być zdaniem burmistrza miasta niekonkurencyjne wobec transportu drogowego. Gmina nie planuje więc modernizować zdegradowanego torowiska, co może doprowadzić do utraty jego przejezdności.
W tegoroczne wakacje na stację kolejową w Lubawie w południowej części województwa warmińsko-mazurskiego wjechał pierwszy po latach pociąg pasażerski. Był to jednak jednorazowy przejazd specjalny, a kończąca się tam linia kolejowa nr 252 odgałęziająca się od magistrali Warszawa – Trójmiasto w Zajączkowie Lubawskim jest obecnie niewykorzystywana nawet do transportu towarów. Jaka jest przyszłość tej trasy, która jako jedna z pierwszych w Polsce została przejęta od PKP przez lokalny samorząd?

Dwa lata bez regularnego ruchu towarowego

Sześciokilometrowa trasa pozostaje własnością gminy miejskiej Lubawa. – Jest natomiast zarządzana przez Ikwa Industry Poland sp. z o.o., Zakład Lubawa – mówi Maciej Radtke, burmistrz Lubawy. Potwierdza, że linia wciąż ma status czynnej. Jednak od grudnia 2018 r. nie jest użytkowana. Wcześniej pociągi kursowały tam właśnie na potrzeby miejscowej fabryki koncernu Ikea. Powodem nie jest tu degradacja techniczna linii.

– Jej stan techniczny jest słaby – przyznaje nasz rozmówca. – Jest ona jednak dopuszczona do ruchu – zapewnia. Stwierdza, że uwarunkowania funkcjonalne i ekonomiczne dotyczące istniejącej infrastruktury w Lubawie i okolicach powodują niekonkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego.

Ani modernizacja, ani likwidacja. Torowisko będzie niszczeć?

– Uwzględniając powyższe, samorząd miasta Lubawy nie planuje w najbliższym czasie modernizacji czy rozbudowy linii kolejowej – informuje Maciej Radtke. Nie wskazuje jednak także na zamiar likwidacji torów. Należy się zatem spodziewać, że w obliczu braku przewozów i inwestycji stan techniczny odcinka będzie się stale pogarszał. W niedługiej przyszłości może to doprowadzić do utraty przejezdności szlaku.

Przypomnijmy, że jeszcze kilkanaście lat temu lubawska infrastruktura kolejowa była rozbudowywana. Po przejęciu kolei przez gminę powstało bowiem odgałęzienie do fabryki mebli Ikei. Samorząd nie próbował natomiast przywracać ruchu pasażerskiego. Ten ustał jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony