Partnerzy serwisu:

Łotwa ogłasza przetarg na budowę 200 km Rail Baltiki

Witold Urbanowicz 15.11.2021 3,9k

Łotwa ogłasza przetarg na budowę 200 km Rail Baltiki
mat. Rail Baltica
Na Łotwie trwają już prace przy przebudowie stacji w Rydze oraz budowie nowej stacji i dworca przy ryskim lotnisku w ramach Rail Baltiki. Teraz ogłoszono przetarg na budowę głównego odcinka trasy. Zamawiający zakłada wcześniejszy wybór wykonawcy, by mógł on uczestniczyć w ustaleniach projektowych i przygotowawczych.
Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, ogłosiła przetarg na budowę zasadniczej części trasy na terenie tego kraju. Zamówienie obejmuje w sumie ok. 200-kilometrowy odcinek linii.

– To kolejny ważny krok w rozwoju Rail Baltiki, który potwierdza gotowość Łotwy do jak najszybszej realizacji tego projektu. Od roku trwa przebudowa Dworca Centralnego w Rydze, ruszyła również budowa infrastruktury na międzynarodowym lotnisku w Rydze. Obecnie podejmujemy kluczowe dziania dla sprawnej i terminowej budowy nowej głównej linii kolejowej. Planujemy jego realizację sekwencyjnie, zgodnie z gotowością poszczególnych odcinków trasy. Najbardziej zaawansowane są przygotowana związane z południową częścią do granicy litewskiej. Robimy wszystko, co możliwe, aby zapewnić, że Łotwa zostanie połączona z europejskim systemem kolejowym w 2026 r. – mówi Tālis Linkaits, łotewski minister transportu.

Roboty ruszą w 2023 r.


Przetarg jest dwuetapowy. Oferenci mogą składać wniosek o udział w postępowaniu do 28 stycznia 2022 r. Firmy muszą mieć 7-letnie doświadczenie w zakresie realizacji infrastruktury kolejowej, odpowiedni obrót roczny, doświadczenie w zakresie technologii BIM, a także wdrożone systemy zarządzania jakością i środowiskiem. Drugi etap postępowania ruszy w kwietniu. Zakwalifikowani uczestnicy zostaną zaproszeni do złożenia ofert wstępnych i negocjacji, a także przedłożenia ofert ostatecznych. Eiropas Dzelzceļa līnijas zakłada, że umowa ze zwycięzcą zostanie zawarta pod koniec 2022 r., a roboty ruszą w I połowie 2023 r.

Wczesny udział wykonawcy ma umożliwić jego udział w pracach projektowych i przygotowawczych. – To sprawdzona taktyka na arenie międzynarodowej. Umożliwia ona na konsolidację odpowiedzialności za realizację projektu. Praktyka pozwala wybranemu budowniczemu na terminowe zmobilizowanie niezbędnych zasobów, a także doradztwo w zakresie organizacji prac budowlanych podczas procesu projektowania, co pozwala skutecznie optymalizować koszty budowy, a także wykorzystanie zasobów finansowych i materiałów – wskazuje Kaspars Vingris, prezes Eiropas Dzelzceļa līnijas.

Bez Rygi

Zakres prac nie obejmuje Rygi (od lotniska do stacji Torņkalns i od Dworca Centralnego do Acone), 20-kilometrowgego odcinka transgranicznego na granicy z Estonią, a także terminala towarowego Salaspils. Zadania te są lub będą objęte oddzielnymi zleceniami. Zamówienie nie obejmuje także elektryfikacji oraz systemów sterowania ruchem – przetarg na te elementy ma zostać ogłoszony centralnie przez RB Rail AS, joint-venture nadzorujące realizację Rail Baltiki w trzech krajach bałtyckich.

W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony