Partnerzy serwisu:

Lotos Kolej narodowym czempionem dzięki fuzji? Wchłonie Koltrans

Jakub Madrjas/ wsp. simetra 08.02.2022 6,3k

Lotos Kolej narodowym czempionem dzięki fuzji? Wchłonie Koltrans
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
W ubiegłym miesiącu poznaliśmy wreszcie konkrety dotyczące fuzji Lotosu i Orlenu. Jej partnerami mają być gigant Saudi Aramco i węgierski Mol. Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, Lotos Kolej i Orlen Koltrans nie będą sprzedawane – pozostaną w grupie Orlen. Przewozy mają zostać skonsolidowane pod kierownictwem większego z przewoźników – z siedzibą w Gdańsku.
W połowie stycznia ogłoszono ważne kroki w kierunku fuzji Orlenu z Lotosem. Partnerami zostaną: koncern Saudi Aramco, który obejmie 30 proc. udziałów Lotosu, węgierski Mol, który zgodnie z wymogami Unii Europejskiej przejmie ponad 400 stacji należących do koncernu oraz polska firma Unimot, która będzie partnerem Orlenu w zakresie produkcji asfaltów. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Portal “Rynek Lotniczy poinformował, że Saudi Aramco w ramach transakcji przejmie wszystkie udziały posiadane przez gdańską rafinerię w spółce Lotos-Air BP Polska, zajmującej się sprzedażą paliw do samolotów odrzutowych – po uzyskaniu zgód regulacyjnych Komisji Europejskiej. W komunikatach nie podano natomiast planów dotyczących ważnych spółek kolejowych obu polskich przedsiębiorstw – Lotos Kolej i Orlen Koltrans.

Nie będzie sprzedaży Lotos Kolej i Koltransu

O przyszłość przewoźników zapytaliśmy w obu koncernach naftowych. Biuro prasowe Orlenu poinformowało “Rynek Kolejowy”, że “obecnie PKN Orlen nie planuje sprzedaży spółki kolejowej ani jej części”. Co więcej, w połączonej grupie koncern będzie dążył “do optymalnego wykorzystania kompetencji”, a jedną z istotnych synergii ma być optymalizacja logistyki pierwotnej produktów rafineryjnych.

Decyzję na poziomie korporacyjnym podjęto w maju ubiegłego roku. Zgodnie z planowaną strukturą, jednym z centrów kompetencji zlokalizowanych w Gdańsku ma zostać logistyka kolejowa. – Będzie ono utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu posiadającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności – podało nam biuro prasowe Orlenu. To oznacza, że liderem będzie Lotos Kolej, który jest w czołowej trójce największych krajowych przewoźników.

Nie tylko większe perspektywy, ale też oszczędności

W tym wypadku również trzeba czekać na decyzję Komisji Europejskiej. – Na ten proces synergii kolejowych patrzymy znacznie szerzej, nie tylko z perspektywy przewozów, ale również bierzemy pod uwagę aspekty utrzymania i serwisu taboru kolejowego, możliwości czyszczenia cystern kolejowych, utrzymania bocznic kolejowych – wylicza biuro prasowe Orlenu.

Identyczne informacje uzyskaliśmy w Grupie Lotos. Jak dodała biuro prasowe Grupy Lotos, w ramach połączonego koncernu ma się znaleźć miejsce dla specjalistów z obu spółek. – Tak, aby maksymalnie wykorzystać kapitał ludzki obecny w poszczególnych integrowanych podmiotach – komunikuje biuro prasowe.

Nowa struktura rynku?

Warto w tym miejscu spojrzeć na dane statystyczne dotyczące obydwu przewoźników. W roku 2021 na polskim rynku kolejowym wszyscy operatorzy przewieźli 243,6 mln ton towarów i wykonali pracę przewozową na poziomie 55,9 mld tnkm. W obu przypadkach był to wzrost względem roku poprzedniego o odpowiednio 9,1% i 7,2%.

Od czasu uwolnienia rynku przewozów towarowych podmiotem dominującym pozostaje PKP Cargo. W mijającym roku na ten podmiot przypadło 36,7% masy ładunków i 40,7% wykonanej pracy przewozowej. Do tego można by dodać jeszcze wyniki PKP Cargo Services, ale w masie to jedynie 1,4% udziałów.

PKP Cargo przewiozło więc w roku 2021 niecałe 90 mln ton ładunków, zaś na Lotos Kolej i Orlen Koltrans przypadło odpowiednio 12,9 mln ton i 7 mln ton. Łącznie to byłoby niemal 8,2% udziałów w rynku, co dałoby trzecią pozycję (obecnie zajmuje ją Lotos Kolej samodzielnie) z przewagą ok. 5 p.p. nad kolejnym przewoźnikiem. Na drugim miejscu pozostałoby DB Cargo Polska z udziałami w rynku na poziomie 16,8%.


Praca przewozowa PKP Cargo w roku 2021 wyniosła 22,8 mld tnkm. Lotos Kolej osiągnął 6,6 mld tnkm zaś Orlen Koltrans 4,3 mld tnkm. Łącznie na tych przewoźników przypadło więc 14,3% wykonywane w Polsce pracy przewozowej. Podobnie jak w przypadku rynku mierzonego masą ładunków, tutaj również połączone podmioty umocniłyby się na drugiej pozycji obecnie zajmowanej przez Lotos. Ich przewaga nad pozostałymi spółkami byłaby jednak znacząca – znajdujący się trzecim i czwartym miejscu PKP LHS oraz DB Cargo Polska mają bowiem zbliżone udziały w rynku na poziomie przekraczającym 5,1%.

W przypadku pracy przewozowej na dwóch największych przewoźników, to jest PKP Cargo oraz połączone Lotos Kolej i Orlen Koltrans, przypadałoby więc aż 55% udziałów w rynku.

Połączenie Lotosu i Orlenu również ma przynieść oszczędności i wzmocnić perspektywy polskiego przemysłu naftowego. Z raportu ZDG TOR wynika, że planowane połączenie narodowych koncernów paliwowych to szansa na synergię w czterech kluczowych obszarach biznesowych. Należą do nich inwestycje, logistyka, zakupy i zapasy operacyjne. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony