Co z bezpieczeństwem Vectronów? Jest stanowisko DB Cargo
Martyn Janduła ⚫ 14.12.2016 ⚫
535

fot. MS
Na stronie zarządzanej przez Europejską Agencję Kolejową pojawił się niedawno alert bezpieczeństwa związany z układem hamulcowym lokomotywy Vectron Siemensa. Związany jest on z wydarzeniem w Budapeszcie, gdzie lokomotywa tego producenta, pomimo prawidłowego unieruchomienia, samoistnie stoczyła się aż 4 km. Siemens zapewnia jednak, że lokomotywy są bezpieczne.
Krajowa Władza Bezpieczeństwa Węgier umieściła na stronie Europejskiej Agencji Kolejowej alert bezpieczeństwa dotyczący układu hamulcowego lokomotyw Vectron X4 Family A Siemensa. Ma on związek z niebezpiecznym zdarzeniem, jakie miało miejsce w Budapeszcie na stacji Ferencvaros.
Stoczyła się 4 km
Z alertu wynika, że prawidłowo zatrzymana oraz unieruchomiona i pozostawiona przez maszynistę lokomotywa Siemens Vectron, zaczęła się samoistnie przemieszczać. Bez osób na pokładzie przejechała ona 4 km aż do stacji Soroksári. Tam lokomotywa uderzyła w kozioł oporowy i uległa wykolejeniu.
Po badaniach stwierdzono powtarzający się problem występujący w typie zastosowanego układu hamulcowego. Okazuje się, że w pewnych sytuacjach może on doprowadzić do niespodziewanego wyluzowania hamulca dodatkowego lokomotywy wskutek ucieczki sprężonego powietrza z układu pneumatycznego poprzez podwójny zawór zwrotny. W powstałej sytuacji ciśnienie w cylindrze hamulcowym może zostać obniżone, co spowoduje zluzowanie hamulca postojowego. W pewnych warunkach może to doprowadzić do zbiegnięcia lokomotywy.
Usterka możliwa we wszystkich Vectronach
– Ponieważ ta nieszczelność, zdaniem węgierskiego odpowiednika UTK, może dotyczyć wszystkich lokomotyw, to ten alert jest adresowany do wszystkich przewoźników kolejowych, a przede wszystkim do producenta – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – To oni powinni podjąć działania związane z wyeliminowaniem tej nieprawidłowości – dodaje.
Jak podaje, Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników kolejowych, którzy eksploatują wymienione w alercie lokomotywy, aby zwrócili na to uwagę. – Chcielibyśmy również, żeby podmioty poinformowały prezesa UTK o podjętych działaniach. Chociaż, w tym przypadku wydaje się, że działania powinien podjąć przede wszystkim producent – mówi prezes UTK.
Lokomotywy nadal bezpieczne
Producent zapewnia nas, że eksploatacja lokomotyw jest całkowicie bezpieczna i mogą być one nadal używane bez żadnych ograniczeń. – Zidentyfikowaliśmy wyjątkowo rzadką sytuację, która może wystąpić w lokomotywach Vectron przy parkowaniu w bardzo specyficznych okolicznościach – wyjaśnia Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzeczniczka prasowa Siemensa.
Jak dodaje, producent podjął już działania mające zapobiegać ewentualnym kolejnym podobnym zdarzeniom. – Poinformowaliśmy o tym naszych klientów wraz z dokładną instrukcją postępowania przy parkowaniu lokomotywy – mówi Jabłonowska-Hieronimczuk. – Nadal pracujemy nad ulepszeniem systemu, które uwzględnia takie przypadki – podkreśla.
Lokomotywy Vectron w Polsce eksploatuje dwóch przewoźników. PKP Cargo poinformowało, że ten układ hamowania nie występuje w użytkowanych przez przewoźnika Vectronach. Otrzymaliśmy w końcu odpowiedź w sprawie lokomotyw z DB Cargo.
Aktualizacja: DB Cargo Polska wdrożyło środki zaradcze
W środę, 14 grudnia rzecznik prasowy DB Cargo Polska Katarzyna Marciniak poinformowała "Rynek Kolejowy", że spółka na bieżąco monitoruje informacje dotyczące problemów zaistniałych na eksploatowanych lokomotywach Vectron. – Dodatkowo o jakichkolwiek sytuacjach związanych z bezpieczeństwem eksploatacji lokomotyw Vectron i ich zapobieganiu DB Cargo Polska jest na bieżąco informowana przez producenta, firmę Siemens. W związku z zaistniałą sytuacją, w porozumieniu z producentem DB Cargo Polska wdrożyła środki zaradcze i zapobiegawcze, które w całości eliminują ryzyko wystąpienia opisanego w alercie ryzyka – powiedziała Marciniak.
Stoczyła się 4 km
Z alertu wynika, że prawidłowo zatrzymana oraz unieruchomiona i pozostawiona przez maszynistę lokomotywa Siemens Vectron, zaczęła się samoistnie przemieszczać. Bez osób na pokładzie przejechała ona 4 km aż do stacji Soroksári. Tam lokomotywa uderzyła w kozioł oporowy i uległa wykolejeniu.
Po badaniach stwierdzono powtarzający się problem występujący w typie zastosowanego układu hamulcowego. Okazuje się, że w pewnych sytuacjach może on doprowadzić do niespodziewanego wyluzowania hamulca dodatkowego lokomotywy wskutek ucieczki sprężonego powietrza z układu pneumatycznego poprzez podwójny zawór zwrotny. W powstałej sytuacji ciśnienie w cylindrze hamulcowym może zostać obniżone, co spowoduje zluzowanie hamulca postojowego. W pewnych warunkach może to doprowadzić do zbiegnięcia lokomotywy.
Usterka możliwa we wszystkich Vectronach
– Ponieważ ta nieszczelność, zdaniem węgierskiego odpowiednika UTK, może dotyczyć wszystkich lokomotyw, to ten alert jest adresowany do wszystkich przewoźników kolejowych, a przede wszystkim do producenta – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – To oni powinni podjąć działania związane z wyeliminowaniem tej nieprawidłowości – dodaje.
Jak podaje, Urząd Transportu Kolejowego wystąpił do przewoźników kolejowych, którzy eksploatują wymienione w alercie lokomotywy, aby zwrócili na to uwagę. – Chcielibyśmy również, żeby podmioty poinformowały prezesa UTK o podjętych działaniach. Chociaż, w tym przypadku wydaje się, że działania powinien podjąć przede wszystkim producent – mówi prezes UTK.
Lokomotywy nadal bezpieczne
Producent zapewnia nas, że eksploatacja lokomotyw jest całkowicie bezpieczna i mogą być one nadal używane bez żadnych ograniczeń. – Zidentyfikowaliśmy wyjątkowo rzadką sytuację, która może wystąpić w lokomotywach Vectron przy parkowaniu w bardzo specyficznych okolicznościach – wyjaśnia Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzeczniczka prasowa Siemensa.
Jak dodaje, producent podjął już działania mające zapobiegać ewentualnym kolejnym podobnym zdarzeniom. – Poinformowaliśmy o tym naszych klientów wraz z dokładną instrukcją postępowania przy parkowaniu lokomotywy – mówi Jabłonowska-Hieronimczuk. – Nadal pracujemy nad ulepszeniem systemu, które uwzględnia takie przypadki – podkreśla.
Lokomotywy Vectron w Polsce eksploatuje dwóch przewoźników. PKP Cargo poinformowało, że ten układ hamowania nie występuje w użytkowanych przez przewoźnika Vectronach. Otrzymaliśmy w końcu odpowiedź w sprawie lokomotyw z DB Cargo.
Aktualizacja: DB Cargo Polska wdrożyło środki zaradcze
W środę, 14 grudnia rzecznik prasowy DB Cargo Polska Katarzyna Marciniak poinformowała "Rynek Kolejowy", że spółka na bieżąco monitoruje informacje dotyczące problemów zaistniałych na eksploatowanych lokomotywach Vectron. – Dodatkowo o jakichkolwiek sytuacjach związanych z bezpieczeństwem eksploatacji lokomotyw Vectron i ich zapobieganiu DB Cargo Polska jest na bieżąco informowana przez producenta, firmę Siemens. W związku z zaistniałą sytuacją, w porozumieniu z producentem DB Cargo Polska wdrożyła środki zaradcze i zapobiegawcze, które w całości eliminują ryzyko wystąpienia opisanego w alercie ryzyka – powiedziała Marciniak.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |