Partnerzy serwisu:

Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo

Michał Szymajda 22.09.2022 6,2k

arrow
arrow
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Fot. M. Szymajda
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Lokomotywa Euro9000 na Innotrans. Multisystemowy gigant do przewozu cargo
Jedną z ciekawszych premier tegorocznych targów Innotrans w Berlinie, była premiera potężnej lokomotywy Stadlera. Euro 9000 to niezwykle interesująca, uniwersalna maszyna.
Stadler wszedł na rynek lokomotyw w 2016 roku, dzięki akwizycji hiszpańskiej filii Vossloha zlokalizowanej w hiszpańskiej Walencji. Produkował głównie na iberyjski i brytyjski rynek. Teraz rozpycha się bardziej na rynkach europejskich, proponując niezwykle uniwersalny produkt.

Lokomotywa Euro9000 to szansa Stadlera na mocniejsze wejście na rynek, gdzie dominuje Siemens i Alstom (po przejęciu Bombardiera z Traxxami). Choć należy raczej napisać, że Stadler szuka w tej niszy rynku.

Euro9000 jest jedną z najdłuższych istniejących jednoczłonowych lokomotyw. Naprawdę czuć respekt przed tym mierzącym 23 metry długości olbrzymem, ważącym 120 ton. Lokomotywa ma 6 osi, jest przygotowana do obsługi napięcia 25kV AC, 15kV AV, 3kV DC i 1,5 kV DC. W praktyce jest więc przygotowana do pracy w większości europejskich państw, jeśli tylko posiadają one tor 1435 mm. Oczywiście, nie wszędzie jest jeszcze homologowana…

To nie wszystko. W Euro9000 są bowiem dwa silniki spalinowe Cat C32 (każdy o mocy 950 kW), które bez problemu pozwolą na ciągnięcie ciężkich składów towarowych tam gdzie sieci trakcyjnej nie ma. Maksymalna siła pociągowa Euro9000 to 500 kN (dla porównania, również 6 osiowa ET22 ma tej siły 411 kN).

Pierwszym klientem na konia roboczego ze stajni Stadlera jest pool taborowy ELP. Szwajcarska firma leasingowa kupiła 30 takich pojazdów. Będą pracować w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Belgii i Holandii. Głównym zadaniem będzie praca na przełęczach alpejskich, gdzie potrzeba silnej lokomotywy, której potężna masa rozłoży się na 6 osi pojazdu przy prędkości maksymalnej 120 km/h.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony