Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Powrót ruchu regularnego na kolejkę rogowską? Zdecydują mieszkańcy

Roman Czubiński 23.10.2022 3,1k

Łódzkie: Powrót ruchu regularnego na kolejkę rogowską? Zdecydują mieszkańcy
fot. FPKW
Czy kolej wąskotorowa Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska stanie się regularną linią publicznego transportu zbiorowego? O kierunku jej rozwoju w przyszłości zadecyduje badanie potencjału przewozowego, zamówione przez łódzki Urząd Marszałkowski. Wkrótce rozpoczną się badania ankietowe wśród mieszkańców okolicy.
Prowadzone przez Multiconsult prace studialne obejmują analizę czterech wariantów. Pierwszy z nich – bezinwestycyjny – sprowadza się do powstrzymywania dalszej degradacji obecnej infrastruktury. Warto przypomnieć, że już dziś stan torów między Jeżowem a Rawą nie pozwala na prowadzenie po tym odcinku nawet przewozów okazjonalnych. Następny, zwany „inwestycyjnym turystycznym”, ma wskazać warunki dostosowania kolei do jej szerszego wykorzystania na potrzeby o charakterze wyłącznie turystycznym.

Czy dojdzie do kompleksowej modernizacji?

Dwa kolejne zakładają już wykorzystanie wąskotorówki jako linii regularnego, codziennego użytku. Wariant „dowozowy wolny” ma określić działania, które pozwolą na przywrócenie zdolności do realizacji przewozów z prędkością szlakową 40 km/h (w dzisiejszych realiach – raczej nieatrakcyjną), a „dowozowy szybki” – z wyższą prędkością (górnego limitu nie określono). Według wstępnych założeń dojazd z Rawy Mazowieckiej do Łodzi z przesiadką w Rogowie (odległość ok. 65 km) ma być możliwy w czasie ok. 70 minut, porównywalnym z przejazdem samochodem.

Regularne przewozy pasażerskie na kolejce rogowskiej wstrzymano w 2001 r. Linia Rogów – Rawa – Biała była jedną z kilku ostatnich wąskotorówek wyłączonych z ruchu przez ówczesne PKP. Od roku 2003 Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych uruchamia tu cieszące się dużym powodzeniem pociągi turystyczne. Mimo przeprowadzanych głównie sposobem gospodarczym licznych remontów taboru, infrastruktury i budynków skala niedoinwestowania w poprzednich latach wciąż daje o sobie znać.

Od 2021 r. prace zatrzymujące degradację infrastruktury wspiera finansowo Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego (od jesieni 2019 r. mówi się nawet o możliwości przejęcia przez UMWŁ całej infrastruktury kolejki). – Ze środków Województwa Łódzkiego w latach 2021-2022 realizowane są prace polegające na naprawie dachów na budynkach kolei oraz roboty torowe podtrzymujące możliwość bezpiecznego kursowania pociągów pasażerskich między Rogowem Osobowym Wąskotorowym a Jeżowem – precyzuje prezes zarządu Fundacji Adam Wawrzyniak. Decyzje co do większych prac inwestycyjnych, które mogą pozwolić – między innymi – na ponowne uruchamianie pociągów pasażerskich na całym odcinku Rogów – Biała Rawska (49 km), będą mogły zostać podjęte dopiero po finalizacji prac studialnych.

Na razie – konsultacje

Wyniki opracowania Multiconsult będą zależały – między innymi – od opinii wyrażonych przez mieszkańców obszarów położonych wzdłuż linii wąskotorowej. Spotkania z mieszkańcami będą organizowane w miarę postępów prac przy projekcie. W nadchodzących tygodniach są planowane badania ankietowe wśród mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż trasy kolei (w gminach: Rogów, Jeżów, Głuchów, Rawa Mazowiecka, Regnów, miasta Rawa Mazowiecka oraz w mieście i gminie Biała Rawska). Mają one za zadanie określić potrzeby transportowe społeczeństwa.

– Od lat konsekwentnie budujemy siatkę połączeń w ramach transportu zbiorowego w całym Łódzkiem. Chcemy, aby na mapie naszego województwa nie było miejscowości wykluczonych komunikacyjnie. Teraz będziemy sprawdzać, w jakim stopniu możemy w tym celu wykorzystać Kolej Rogowską, która dodatkowo jest jedną z atrakcji turystycznych naszego regionu – mówi marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.

KWRRB jak czeskie wąskotorówki?

Prowadząca ruch na kolejce Fundacja zwraca uwagę, że pomysł wykorzystania kolei wąskotorowej w całorocznym, codziennym ruchu pasażerskim – choć niespotykany w Polsce (jeśli pominąć 3,5-kilometrową, trójszynową Pleszewską Kolej Lokalną) – w skali Europy sprawdza się w wielu przypadkach. – Koleje wąskotorowe w krajach sąsiadujących z Polską z powodzeniem funkcjonują, wykonując regularne przewozy pasażerskie jako zintegrowany element sieci transportowej regionów. Zależy nam, by w ramach prac dokładnie przeanalizować wszystkie aspekty z tym związane. Niezależnie od przygotowywanych badań ankietowych wykonawca prowadzi obecnie m. in. inwentaryzację obiektów kubaturowych kolei, urządzeń sterowania ruchem i geometrii trasy – wskazuje prezes FPKW.

Multiconsult ma przygotować dokument w ciągu roku od podpisania umowy (11 sierpnia br.). – Projekt realizowany dla Kolei Rogowskiej jest pierwszym przedsięwzięciem dla linii kolejowej o prześwicie toru mniejszym niż 1435 mm. Jest to więc zadanie nowatorskie i wymagające nieszablonowego podejścia – ocenia Przemysław Panek z Multiconsult Polska. Zamówienie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony