Zakup 22 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, rozszerzenie sieci połączeń na wschodnią część województwa i budowa własnej stacji postojowej – to główne elementy drugiego etapu budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zaplanowanego na lata 2016-2020.
Według planów samorządu województwa oraz zarządu ŁKA nowe jednostki, zakupione ze wsparciem funduszy europejskich z perspektywy budżetowej 2014-2020, mają trafić do przewoźnika w 2017 r. W rozkładzie jazdy 2017/2018 mają zacząć obsługę tras Łódź – Piotrków Trybunalski – Radomsko, Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno (po elektryfikacji trasy), a także Skierniewice – Łowicz – Kutno. Na uwagę zasługuje zwłaszcza ta ostatnia trasa: do niedawna zapowiadano, że obsługę linii omijających stolicę regionu będą zapewniały Przewozy Regionalne.
Wartość projektu taborowego Urząd Marszałkowski szacuje na ok. 510 mln zł. Na tę kwotę składa się uzupełnianie posiadanych już jednostek Flirt 3 o trzeci człon oraz zakup 22 nowych pojazdów (2 projekty po 11 sztuk). – Duży popyt sprawia, że nasze pociągi są pełne. Jednostki ze 120 miejscami siedzącymi są już zbyt małe. W wielu przypadkach podróżni proszą o zwiększenie zestawienia, ale możliwości wzmacniania składów powoli się wyczerpują. Trzeci człon pozwoli pomieścić 60 dodatkowych osób na fotelach i jeszcze więcej na miejscach stojących – tłumaczy prezes ŁKA Andrzej Wasilewski. Zamówienie ma objąć 6 członów środkowych z opcją na dodatkowe 3.
Nie tylko tabor
Dla utrzymania zwiększonej ilości taboru niezbędna stanie się budować stacji postojowej. Obiekt powstanie prawdopodobnie przy stacji Łódź Kaliska, a na pewno na terenie Łodzi. Na razie trwa opracowywanie studium wykonalności. – Obiekt nie będzie wyposażony we wszystkie urządzenia, które mamy w bazie na Widzewie. Nie ma potrzeby kupowania ich dwa razy. Pociągi będą obsługiwane w zadaszonej hali. Oba obiekty, istniejący i projektowany, będą służyły do obsługi całego taboru ŁKA po jego powiększeniu o 22 pojazdy – zapowiada Wasilewski.
– W kolejnych latach, już po otwarciu dworca Łódź Fabryczna, ŁKA zamierza uruchamiać także pociągi Łódź – Warszawa. Po 2020 r. rozważamy reaktywację ruchu pasażerskiego na Magistrali Węglowej – uzupełnia marszałek Witold Stępień. Plany na bliższy dystans to uruchomienie pociągów Łódź – Skierniewice (od 1 stycznia przyszłego roku), połączeń przyspieszonych Sieradz – Łódź oraz integracja lokalnego transportu drogowego z koleją. UMWŁ zapowiada inwestowanie w ekologiczne autobusy, dowożące pasażerów do połączeń kolejowych. Stępień podkreśla wolę utrzymania połączeń dowozowych Zduńska Wola Południowa (rejon planowanego terminalu multimodalnego) – Zduńska Wola.
Dwa razy częściej wewnątrz Łodzi
Oferta ŁKA na obecnie obsługiwanych liniach ulegnie znacznemu poszerzeniu już 13 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Połączeń przybędzie na trasach do Sieradza i Łowicza. – Mała rewolucja nastąpi na linii Kolei Obwodowej Łódź Kaliska – Łódź Widzew: liczba połączeń zwiększy się do 12 par w ciągu doby – zapowiada wiceprezes ŁKA Janusz Malinowski. – W połączeniu z pociągami Przewozów Regionalnych, w których nasze bilety są honorowane, stworzy to bardzo dobrą ofertę – ocenia. Aby obsłużyć od grudnia większą liczbę połączeń, spółka będzie optymalizować wykorzystanie posiadanych jednostek. – Pozwala na to ich niezawodność. Przechodzimy z utrzymaniem taboru wyłącznie na cykl nocny, tak by w ciągu dnia mieć wszystkie pojazdy do dyspozycji – wyjaśnia wiceprezes.
Otwieranie nowych połączeń i zakupy taboru mają być prowadzone w sposób komplementarny z modernizacją i budową infrastruktury. W porozumieniu z PKP PLK władze województwa będą kontynuowały przebudowę przystanków kolejowych. Sposób funkcjonowania ŁKA ulegnie poważnym zmianom po otwarciu tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec przez przystanek Łódź Centrum.
Obiecujące początki
– Warto podkreślić komplementarność tego przedsięwzięcia z zadaniami wpisanymi do Krajowego Programu Kolejowego, w tym z modernizacjami linii kolejowych i elektryfikacją odcinka Tomaszów – Opoczno. Chcemy wykorzystać na ten cel środki z POIiŚ oraz RPO. Wszystko to razem pozwoli stworzyć zintegrowany system transportowy, którego kręgosłupem będzie kolej – podsumowuje marszałek.
Do dalszego rozwoju mogą zachęcać dotychczasowe wyniki przewozowe ŁKA. Liczba pasażerów przewożonych miesięcznie zbliża się do 200 tysięcy, a wszystkich przewiezionych od początku działalności – do dwóch milionów. Obliczony przez Urząd Transportu Kolejowego wskaźnik punktualności przekracza 98% (dane za pierwszą połowę bieżącego roku). W sierpniu po raz pierwszy przychody przewoźnika nieznacznie (o ok. 8 milionów złotych) przewyższyły koszty.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
