Partnerzy serwisu:

Łódzkie nie uruchomi pociągów po linii 146, ale domaga się peronów

Kasper Fiszer 10.02.2017 694

Łódzkie nie uruchomi pociągów po linii 146, ale domaga się peronów
Peron w Brzeźnicy nad Wartą na linii nr 146fot. Kasper Fiszer (2005).
Samorząd województwa łódzkiego nie ma planów uruchomienia pociągów na linii Chorzew Siemkowice – Wyczerpy. Mimo to protestuje przeciwko likwidacji położonych przy niej peronów, bo nie wyklucza, że w przyszłości racjonalne będzie wznowienie przewozów. Zarzuca też PKP PLK, że decyzja o likwidacji infrastruktury była niedostatecznie skonsultowana z urzędem marszałkowskim.
W listopadzie zeszłego roku informowaliśmy o planach zarządcy infrastruktury w zakresie remontu linii nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice. Trasa pełni rolę łącznika do tzw. Magistrali Węglowej i pozwala na uruchamianie pociągów łączących południowo-zachodnią część województwa łódzkiego z Częstochową. Od pięciu lat nie prowadzi się tam jednak regularnego ruchu pasażerskiego, bo samorządy wojewódzkie przestały dotować uruchamianie pociągów osobowych.

Uruchamianie pociągów dziś byłoby nieuzasadnione

W związku z tym, że PKP PLK nie widziały perspektyw na wznowienie przewozów o charakterze regionalnym, podjęły decyzję o likwidacji istniejących przy tej linii peronów przystankowych przy okazji remontu w standardzie tzw. rewitalizacji. – Pozostawienie peronów w obecnym stanie technicznym byłoby niewskazane z przyczyn bezpieczeństwa oraz z uwagi na konieczność utrzymywania zbędnej infrastruktury – argumentował przed trzema miesiącami Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca infrastruktury podkreślał też, że konsultował swoje plany z urzędami marszałkowskimi województw śląskiego i łódzkiego, a te nie wyraziły zamiaru uruchamiania tam pociągów.

Samorząd województwa łódzkiego potwierdza brak planów wznowienia komunikacji pomiędzy Chorzewem Siemkowicami a Częstochową. – W planie transportowym województwa określono sieć transportową użyteczności publicznej, na której marszałek województwa będzie organizował przewozy pasażerskie, i stwierdzone zostało, że obecnie brak jest uzasadnienia dla uruchamiania wojewódzkich przewozów pasażerskich na liniach 146 i 131 [Magistrala Węglowa] – mówi Teresa Woźniak, dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWŁ.

Być może perony przydałyby się w przyszłości

Mimo to urząd zdecydowanie opowiada się przeciwko likwidacji infrastruktury przystankowej. – Mając na względzie perspektywę planu transportowego sięgającego roku 2030, dokument ten wskazuje, że w planach inwestycyjnych znajdują się elementy dotyczące rozbudowy infrastruktury kolejowej, których powstanie może spowodować zmianę obecnego stanu komunikacyjnego w województwie – tłumaczy przedstawicielka UMWŁ. – Województwo jest [więc] za zachowaniem obecnych peronów na linii 146 i 131 i takie stanowisko zostało przekazane do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pismem z 11 stycznia 2017 r. – wskazuje.

Tymczasem już w listopadzie PKP PLK stwierdzała, że podjęta decyzja o wyburzeniu peronów jest ostateczna. UMWŁ podnosi jednak argument o niedostatecznym skonsultowaniu planów. – Odnosząc się do sprawy realizacji przez firmę Multiconsult dokumentacji modernizacji linii 146, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wystąpił z pisemną prośbą o przekazanie materiałów dotyczących linii i nie otrzymał w tej sprawie odpowiedzi – twierdzi Teresa Woźniak.

Kontrowersje mimo braku planów obsługi przystanków

W grudniu zeszłego roku podobne stanowisko w sprawie likwidacji peronów wyraziła Rada Miasta Częstochowa. Tym niemniej żaden samorząd ani przewoźnik nie poinformował o istniejących, nawet odległych czasowo planach uruchomienia na linii 146 przewozów o charakterze regionalnym. Mimo to kontrowersje wokół stanowiska PKP PLK nie ustają.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony