Łódzkie: Drogie oferty na nowe przystanki. Czy uda się zwiększyć dofinansowanie?
Roman Czubiński ⚫ 10.09.2018 ⚫
1,5k

fot. Kasper Fiszer
Przetarg na budowę nowych przystanków kolejowych w granicach Łodzi już po raz drugi nie przyniósł zakładanych rezultatów. Najpierw, w lipcu, nie zgłosił się żaden chętny, teraz obie oferty przekraczają kosztorys o bez mała całą jego wartość. Samorząd województwa zapowiada starania o zwiększenie dofinansowania z funduszy unijnych, tak by ważne dla Łodzi przystanki zostały jednak wybudowane.
Zakres przetargu obejmował zaprojektowanie i wykonanie nowych przystanków przy linii nr 16 (Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska) i 14 (Łódź Retkinia), a także budowę mijanki i drugiego peronu na istniejącym przystanku Łódź Marysin (linia 16). PKP PLK zamierzały przeznaczyć na wszystkie prace nieco ponad 32,5 mln zł. Obie złożone oferty przekroczyły ten kosztorys blisko dwukrotnie. Konsorcjum wielkopolskich firm Alusta i Komunikacyjnych Zakładów Automatyki Trans-Tel podjęło się wykonania zadania za 60,6 mln zł, a skierniewickie EL-IN – za 65 mln zł.
– Pracujemy nad przeanalizowaniem wykorzystania środków unijnych w tym działaniu. Przygotowujemy propozycję, która pozwoliłaby zwiększyć ilość zaangażowanych funduszy. Będziemy rozmawiali z PKP PLK o tym, jak spółka ocenia poziom wsparcia, który pozwoli jej na podjęcie inwestycji – komentuje marszałek województwa Witold Stępień. Według samorządowca zawarcie umowy w ramach obecnego postępowania przetargowego byłoby lepszym rozwiązaniem, niż ogłaszanie nowego przetargu. Trwają analizy, czy takie rozwiązanie byłoby możliwe pod względem prawnym. – Sądzę, że ze strony oferentów nie byłoby problemu, by w razie potrzeby przesunąć o kilka lub kilkanaście dni termin związania ofertą – uważa marszałek.
Z nowych przystanków korzystałyby głównie pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Według jej prezesa Janusza Malinowskiego rozbudowa infrastruktury przyniosłaby przewoźnikowi duże korzyści. – Przystanki te obsługiwałyby jedne z największych osiedli w aglomeracji łódzkiej – Radogoszcz i Retkinię. Natomiast zabudowa mijanki poprawiłaby przepustowość jednotorowego odcinka Łódź Widzew – Zgierz, dzięki czemu będziemy mogli uruchomić na niej o wiele więcej pociągów. Ruch pasażerów ze Zgierza do Łodzi jest bardzo duży, i to nie tylko do stacji Łódź Kaliska, ale także w kierunku Widzewa – uzasadnia prezes. Ze wspomnianego fragmentu linii nr 16 oprócz ŁKA korzystają także pociągi PKP Intercity oraz przewoźników towarowych.
– Pracujemy nad przeanalizowaniem wykorzystania środków unijnych w tym działaniu. Przygotowujemy propozycję, która pozwoliłaby zwiększyć ilość zaangażowanych funduszy. Będziemy rozmawiali z PKP PLK o tym, jak spółka ocenia poziom wsparcia, który pozwoli jej na podjęcie inwestycji – komentuje marszałek województwa Witold Stępień. Według samorządowca zawarcie umowy w ramach obecnego postępowania przetargowego byłoby lepszym rozwiązaniem, niż ogłaszanie nowego przetargu. Trwają analizy, czy takie rozwiązanie byłoby możliwe pod względem prawnym. – Sądzę, że ze strony oferentów nie byłoby problemu, by w razie potrzeby przesunąć o kilka lub kilkanaście dni termin związania ofertą – uważa marszałek.
Z nowych przystanków korzystałyby głównie pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Według jej prezesa Janusza Malinowskiego rozbudowa infrastruktury przyniosłaby przewoźnikowi duże korzyści. – Przystanki te obsługiwałyby jedne z największych osiedli w aglomeracji łódzkiej – Radogoszcz i Retkinię. Natomiast zabudowa mijanki poprawiłaby przepustowość jednotorowego odcinka Łódź Widzew – Zgierz, dzięki czemu będziemy mogli uruchomić na niej o wiele więcej pociągów. Ruch pasażerów ze Zgierza do Łodzi jest bardzo duży, i to nie tylko do stacji Łódź Kaliska, ale także w kierunku Widzewa – uzasadnia prezes. Ze wspomnianego fragmentu linii nr 16 oprócz ŁKA korzystają także pociągi PKP Intercity oraz przewoźników towarowych.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |