Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Acatus czeka na nowe świadectwo typu

Kasper Fiszer 30.06.2016 67

Łódzkie: Acatus czeka na nowe świadectwo typu
Jednostka ED59 w roku 2015. fot. Kasper Fiszer.
Przewozy Regionalne musiały niedawno wyłączyć z eksploatacji cztery jednostki: trzy zmodernizowane EN57 i prototypowy ED59. Niebawem wszystkie one wrócą do obsługi połączeń. Prowadzona jest bowiem procedura uzyskania nowego świadectwa typu dla Acatusa, a w zakładach remontowych PR trwa naprawa rewizyjna EN57.
Nie kończy się skomplikowana historia jedynego pojazdu serii ED59. Należący do województwa łódzkiego Acatus jest od dłuższego czasu ponownie wyłączony z eksploatacji, tym razem z powodów formalno-prawnych. Przewozy Regionalne zamierzają jednak wkrótce przywrócić jednostkę do regularnego ruchu.

To nie pierwszy dłuższy przestój Acatusa

ED59-01, jedyny egzemplarz serii, został wyprodukowany przed dziesięcioma laty. W latach 2006 – 2009 obsługiwał połączenia o charakterze regionalnym, później kursował na trasie do Warszawy. W roku 2011 Przewozy Regionalne odstawiły prototypową jednostkę ze względu na konieczność wykonania naprawy rewizyjnej. Tę zlecono po długich negocjacjach z producentem, bydgoską Pesą, dopiero w grudniu 2013.

Acatus rozpoczął ponowne kursy trzy lata po wyłączeniu z eksploatacji, 5 czerwca 2014 r. Od tamtego czasu kilkakrotnie unieruchamiała go potrzeba wykonania drobniejszych napraw, co jest trudniejsze w przypadku jednostek niskoseryjnych. Obecnie nietypowy pojazd pozostaje sprawny technicznie, ale nie może przewozić podróżnych ze względu na brak aktualnej dokumentacji.

Ważność poprzedniego świadectwa typu wygasła

– Oczekujemy na wydanie nowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Świadectwo to wydaje prezes Urzędu Transportu Kolejowego – mówi Anna Piotrowska, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych. – Z uwagi na istnienie tylko jednego egzemplarza taboru tego typu, poprzednie świadectwo dopuszczenia do eksploatacji zostało wystawione przez UTK na czas określony. Czas jego ważności dobiegł końca, dlatego konieczne jest uzyskanie nowego dokumentu – tłumaczy.

PR naprawiają AKM-y we własnych warsztatach

Niebawem PR Łódź przywróci do ruchu także trzy jednostki EN57AKM. To pojazdy sprowadzone do Polski z b. Jugosławii i poddane gruntownej modernizacji w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2010 – 2011. – Tabor tego typu jest wyłączony z eksploatacji po wyjeżdżeniu dopuszczalnej w DSU [dokumentacji systemu utrzymania] liczby kilometrów – mówi przedstawicielka przewoźnika.

Zespoły trakcyjne EN57AKM przechodzą obecnie naprawę rewizyjną (poziomu P4). – Jest ona przeprowadzana w Zakładzie Napraw Taboru w Kruszewcu – wskazuje Anna Piotrowska. ZNT Kruszewiec to wewnętrzna jednostka PR, która przejęła część działalności zakładów PR Idzikowice. – Pojazdy oddawane będą do eksploatacji sukcesywnie od lipca – usłyszeliśmy w łódzkim oddziale Przewozów Regionalnych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony