Partnerzy serwisu:

Łódzki tunel średnicowy: Tarcza gotowa do odbioru

Roman Czubiński 21.11.2019 516

Łódzki tunel średnicowy: Tarcza gotowa do odbioru
fot. PKP PLK
PKP PLK deklarują gotowość do odebrania od firmy Herrenknecht pierwszej z dwóch tarcz TBM, zamówionych do budowy tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec. Maszyna ma zostać wkrótce przetransportowana do Łodzi, gdzie trwają prace przy budowie komory startowej. Oficjalnym terminem zakończenia budowy pozostaje niezmiennie grudzień 2021 r.
Ukończona przez niemieckiego producenta maszyna to mniejsza z dwóch zamówionych tarcz. Zostanie ona wykorzystana do drążenia odcinków jednotorowych (za rozgałęzieniem torów na cztery nitki, z których dwie będą poprowadzone na południe do stacji Łódź Kaliska, a dwie – na północ w kierunku Żabieńca). Jej średnica wynosi 8,76 m, a długość – 95 m (choć wcześniej przedstawiciele Herrenknecht zapowiadali, że będzie to ok. 106 m). Nominalna siła drążenia to 48 315 kN, a moment obrotowy – 13 093 kNm. Napęd będą zapewniały silniki hydrauliczne.

Obie tarcze należą do typu EPB (Earth Pressure Balance). Urobek z komory urabiania jest odprowadzany do komory początkowej za pomocą przenośnika ślimakowego w głowicy, a następnie – przenośnika taśmowego. Taki typ urządzeń stosuje się przy drążeniu tuneli w gruntach zwięzłych i mieszanych. Zamówione przez konsorcjum tarcze zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o łódzkiej inwestycji.

- Konsorcjum przeprowadziło odbiór wewnętrzny i formalnie potwierdziło wykonanie robót. PKP PLK w ramach nadzoru nad realizacją oraz w związku z kwalifikowaniem wydatków potwierdzają zrealizowane zakresy prac -- informuje rzecznik prasowy zarządcy infrastruktury Mirosław Siemieniec.

W Łodzi nasilają się tymczasem obawy o terminową realizację inwestycji. Przyczyniają się do tego zarówno wiadomości o problemach byłego lidera konsorcjum, szczecińskiego Energopolu (w październiku funkcję tę przejął tymczasowo drugi partner, PBDiM Mińsk Mazowiecki), jak i opóźnienia w stosunku do podawanego początkowo harmonogramu. Prace przy budowie komory średnicowej, zamiast w czerwcu, rozpoczęły się w drugiej połowie sierpnia. Wbrew zapowiedziom wykonawcy nie zaczęli też budować jesienią ubiegłego roku obiektów towarzyszących. Uzgodniono natomiast listę inwestycji na styku infrastruktury kolejowej i miejskiej, którą Łódź sfinansuje z miejskiego budżetu w ramach ekwiwalentu za wybudowanie strategicznie ważnego przystanku Łódź Śródmieście.

Tunel średnicowy zgodnie z umową powinien zostać otwarty za nieco ponad dwa lata. Dwutorowa linia dostosowana do prędkości 100 km/h ma przebiegać pod ścisłym centrum miasta. Z myślą o ruchu regionalnym i aglomeracyjnym zapanowano przystanki Łódź Centrum i Łódź Polesie, a być może powstanie także trzeci w rejonie Kozin. Dzięki oddaniu tunelu do użytku trasa przez Łódź ma stać się bardziej atrakcyjna dla połączeń dalekobieżnych. Większość oferty przewozowej mają zapewniać w nim jednak pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Przewozów Regionalnych. Dzięki skoncentrowaniu na wspólnym odcinku Łódź Widzew – Łódź Polesie kilku relacji odstępy między pociągami regionalnymi i aglomeracyjnymi w godzinach szczytu mają nie przekraczać 10 minut.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe linie kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony