Partnerzy serwisu:

Łódzki tunel średnicowy: Mała tarcza rozpoczęła drążenie

Roman Czubiński 12.05.2021 9,4k

Łódzki tunel średnicowy: Mała tarcza rozpoczęła drążenie
fot. Urząd Miasta Łodzi (zdjęcie archiwalne)
Rozpoczęło się właściwe drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Mniejsza tarcza TBM przesunęła się pod ziemią o pierwsze metry. Wykonywany obecnie odcinek to jedna z nitek między komorą rozjazdową a stacją Łódź Kaliska.
Maszyna o średnicy tarczy tnącej 8,5 m wyruszyła z komory startowej przy ul. Długosza na na północny wschód, w kierunku ul. Stolarskiej. Na powierzchnię wydobyto taśmociągami pierwszy urobek. Czekamy na bardziej szczegółowe informacje ze strony inwestora i wykonawcy. PKP PLK niedawno potwierdziła termin oddania tunelu do użytku w 2022 roku, choć zdaniem ekspertów jest on nierealny.

Długa droga do rozpoczęcia prac

Nazwana imieniem „Faustyna” tarcza posłuży do wydrążenia czterech jednotorowych nitek tunelu, biegnących na zachód od komory rozgałęźnej i wyprowadzających ruch w kierunku stacji Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec. Większa maszyna o średnicy 13 m („Katarzyna”) wykona wspólny, dwutorowy odcinek od rozgałęzienia do dworca Łódź Fabryczna. By zapobiec uszkodzeniom budynków, postęp prac jest ściśle monitorowany.

Choć uroczysty rozruch tarcz odbył się już pod koniec ubiegłego roku, na faktyczne rozpoczęcie drążenia tunelu trzeba było czekać aż do wczoraj. Jego termin kilkakrotnie przekładano. Wykonawca tłumaczył opóźnienie – między innymi – zachorowaniami kluczowych, mających obsługiwać maszyny pracowników na COVID-19. Tymczasem rozpoczęto budowę podziemnych przystanków: Łódź Polesie (z tygodniowym poślizgiem) i Łódź Śródmieście (tu opóźnienie sięgnęło miesiąca).

Nowe połączenie w łódzkim węźle

Szacowane tempo budowy to 10-15 m tunelu na dobę. Po wydrążeniu kolejne odcinki będą obudowywane żelbetowymi tubingami. Dostarcza je działająca pod Mszczonowem firma Pekabex. Budowa pochłonie ok. 30 tysięcy takich prefabrykowanych elementów. 

Łódzki tunel średnicowy to nowa, podziemna linia kolejowa. Połączy ona podziemny, dziś jeszcze czołowy dworzec Łódź Fabryczną ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Dwutorowy tunel po ok. 3 km rozwidli się na cztery nitki jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km. Na linii powstaną trzy przystanki: Śródmieście, Polesie oraz Koziny.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe linie kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony