Partnerzy serwisu:

Łódzki tunel średnicowy: KIO oddaliła odwołania

Roman Czubiński 03.11.2017 71

Łódzki tunel średnicowy: KIO oddaliła odwołania
fot. Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Oba odwołania od wyników przetargu na budowę łódzkiego tunelu średnicowego zostały oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą. Oznacza to, że umowa ze zwycięskim konsorcjum firm Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki może zostać podpisana jeszcze w tym roku. Wybrany wykonawca uspokaja, że procedury odwoławcze nie zagrażają terminowemu zakończeniu inwestycji.
Wynik przetargu ogłoszono w połowie września. Propozycja Energopolu oraz PBDiM (wartość 1 590 390 000 zł brutto) zdobyła maksymalną liczbę punktów zarówno za cenę, jak i za termin realizacji oraz okres gwarancji. Na drugim miejscu znalazła się oferta Torpolu i Astaldi (wykonawcy budowy podziemnej stacji Łódź Fabryczna), której zabrakło do zwycięzcy niecałych trzech punktów, przyznawanych za cenę. Aż cztery oferty (złożone przez konsorcjum Gulermak i Mostów Łódź, Impresa Pizzarotti, IDS-BUD oraz Dogus Insaat) zostały przez PKP PLK odrzucone.

Opóźnienia nie będzie

Odwołania od wyniku przetargu wniosły konsorcja Torpol – Astaldi oraz Gulermak – Mosty Łódź. Zarzuty obejmowały m. in. brak doświadczenia zwycięskiego konsorcjum w zakresie drążenia tuneli tarczą TBM, niewystarczającą ilość fachowych kadr oraz rażąco niską cenę. Gulermak i Mosty Łódź podniosły ten ostatni zarzut nie tylko przeciw Energopolowi, ale także przeciw Torpolowi i Astaldi. Po trzech rozprawach KIO uznała jednak, że wykonawcę wybrano w sposób prawidłowy.

W łódzkich mediach pojawiły się obawy związane z możliwym opóźnieniem inwestycji z powodu procedur odwoławczych. Według przedstawicieli Energopolu takie ryzyko jednak nie istnieje. – W tego typu postępowaniach przetargowych składanie odwołań czy skarg przez konkurentów jest rzeczą normalną i zamawiający z reguły uwzględniają przesunięcia czasowe w swoich planach – mówi „Rynkowi Kolejowemu” dyrektor i członek zarządu spółki Piotr Bartoszewski.

Energopol: Bez obaw o jakość

Według przedstawicieli Energopolu już w październiku trwały spotkania z projektantami w celu wyboru optymalnych rozwiązań technicznych. – Trwają intensywne prace nad przygotowaniem inwestycji, szczególnie w dziedzinie projektowej i organizacyjnej. (…) Trzon personelu kierowniczego posiadamy w naszych zasobach, ale zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy z naszymi przedsiębiorstwami – głosi pismo podpisane przez dwóch członków zarządu spółki. Podział zakresu robót ma być oparty na procentowym podziale zakresu zadania. – Za wcześnie mówić o szczegółach, gdyż pierwszym elementem jest etap koncepcji i projektowania całości zadania, nad czym już pracujemy – czytamy w tym samym dokumencie.

Członkowie zarządu spółki odnieśli się także do kwestii pękania szyn na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, która była jedną ze sztandarowych inwestycji Energopolu. – Energopol do realizacji zatrudniał szereg podwykonawców (…) Usterki pojawiły się na zakresie spawania szyn realizowanym przez firmę Taumer, będącą częścią koncernu Tines. Pomimo licznych opinii z Instytutu Spawalnictwa z Gliwic czy też Instytutu Kolejnictwa z Warszawy nie udało się jednoznacznie stwierdzić przyczyny powstałego problemu – piszą autorzy odpowiedzi, zaznaczając, że podobne problemy nie były obce także innym wykonawcom, a pracownicy Energopolu usuwają wszelkie usterki na bieżąco. – W ostatnich latach zrealizowaliśmy ok. 12 km torowisk tramwajowych i z taką sytuacją nie mieliśmy nigdy do czynienia. W ramach inwestycji kolejowej w Łodzi dołożymy wszelkich starań, aby inwestycję wykonać należycie – podsumowują.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe linie kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony