Partnerzy serwisu:

Łódź: Różna wysokość peronów na modernizowanych przystankach

Kasper Fiszer 13.01.2021 2,4k

Łódź: Różna wysokość peronów na modernizowanych przystankach
Nowy peron na Żabieńcufot. Kasper Fiszer
Podczas trwającej przebudowy stacji Łódź-Żabieniec budowane są nowe perony o wysokości większej niż na sąsiednim przystanku Radogoszcz Zachód. Mimo to ma pozostać zapewniona możliwość nadawania w Łodzi ładunków ponadgabarytowych. Te kierowane są z Żabieńca w stronę Zgierza.
Przystanek kolejowy Łódź-Radogoszcz Zachód położony jest przy linii nr 15 Łódź Kaliska – Bernary pomiędzy stacjami na łódzkim Żabieńcu i w Zgierzu. Wybudowano go w 2013 r. w ramach pierwszego etapu przygotowań infrastrukturalnych do stworzenia systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma on dwa perony jednokrawędziowe o wysokości 55 cm każdy. Są więc położone niżej niż wejścia do pojazdów, w tym należących do ŁKA.

Obie wysokości peronów dopuszczone w normach krajowych i unijnych

Obecnie trwa remont sąsiedniej stacji Łódź-Żabieniec prowadzony w ramach modernizacji linii nr 15 pomiędzy Łodzią a Zgierzem. Na tej ważnej stacji, która obsługuje przede wszystkim kursy do Kutna i Łowicza, powstają perony o wysokości 76 cm, co ułatwia wejście do pociągów zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności czy prowadzącym wózki dziecięce. Kilka lat temu PKP PLK argumentowały, że zastosowanie peronów o tej wysokości na Radogoszczu nie jest możliwe ze względu na ruch pociągów towarowych z przekroczoną skrajnią (szerszych i mających podwozia umieszczone niżej niż standardowo). Dlaczego więc można postawić je na Żabieńcu?

– Perony na przystanku Łódź-Radogoszcz Zachód o wysokości 55 cm umożliwiają transport ładunków wielkogabarytowych na specjalistycznych platformach niskopodwoziowych. Spełniają one krajowe i unijne normy, w tym TSI PRM (techniczne specyfikacje interoperacyjności – osoby o ograniczonej możliwości poruszania się) – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla, że obydwa standardy – 55 i 76 cm wysokości – są dopuszczone we wskazanych normach.

Zapewniony wyjazd z Żabieńca na północ

– Oprócz peronów modernizacja stacji na Żabieńcu obejmuje również układ torowy i sieć trakcyjną – wskazuje nasz rozmówca. – Dzięki temu stacja dalej będzie zapewniać możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych – stwierdza. Towarowa część stacji znajduje się na północ od przystanku pasażerskiego. Możliwe ma więc być wyprawienie pociągu z nadawanym w Łodzi ładunkiem ponadgabarytowym w kierunku Zgierza bez konieczności przejazdu przy peronach.

Dla pasażerów jednym z najważniejszych elementów inwestycji na Żabieńcu jest natomiast trwająca przebudowa przejścia podziemnego. Obiekt często był zalewany w czasie ulewnych deszczy, a podejmowane w ostatnich latach próby poprawy stanu odwodnienia przyniosły tylko częściowe rozwiązanie tego problemu. Wciąż konieczne było utrzymywanie dodatkowych drewnianych podestów, które miały umożliwiać przedostanie się pod torami podczas zalegania wody.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony