Partnerzy serwisu:

Łódź: PKP SA wyburzyło wagonownię Janów

Kasper Fiszer 22.02.2017 627

arrow
arrow
Łódź: PKP SA wyburzyło wagonownię Janów
Fot. Roman Czubiński (2009) Wagonownia Łódź Janów
Łódź: PKP SA wyburzyło wagonownię Janów
Łódź: PKP SA wyburzyło wagonownię Janów
Hala wagonowa na łódzkim Janowie, która niegdyś pełniła także rolę parowozowni pomocniczej, przestaje istnieć. PKP SA wyburzają obiekt z lat 40., tłumacząc decyzję złym stanem technicznym hali i brakiem perspektyw na jej wykorzystanie. Kolej liczy, że teren po rozbiórce uda się wynająć na cele komercyjne.
PKP SA wyburzyło halę przy ul. Kosodrzewiny w Łodzi na osiedlu Janów. Wybudowany w latach 40. zeszłego stulecia obiekt użytkowany był początkowo jako parowozownia pomocnicza, później naprawiano tam tabor kolejowy. W ostatnim okresie eksploatacji pełnił rolę wagonowni Łódź Janów. Przez kolejną dekadę duża hala była nieużywana. Próby jej zagospodarowania podejmowano jeszcze w 2015 r.

Hali nie udało się ani zagospodarować, ani wynająć firmie niekolejowej

– Prace rozbiórkowe rozpoczęły się w lipcu zeszłego roku – potwierdza Katarzyna Grzduk z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych SA. – Podejmowaliśmy próby zagospodarowania tej nieruchomości (zarówno na potrzeby kolejowe, jak i podmiotów zewnętrznych), jednak nie udało się znaleźć chętnych do jej eksploatacji – tłumaczy. – Wykorzystaniem hali nie był także zainteresowany samorząd – dodaje.

Zdaniem przedstawicielki PKP SA hala wagonowa znajdowała się w złym stanie technicznym, co przyczyniło się do ostatecznej decyzji o rozbiórce budynku. – Po jego wyburzeniu będziemy chcieli wynająć ten teren komercyjnie – zapowiada Katarzyna Grzduk. Jak wynika z ogłoszeń o poszukiwaniu najemcy hali zamieszczonych w 2015 r. na łamach strony Regionalnego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, sama wagonownia miała niemal 44 tys. metrów kwadratowych powierzchni.

Wcześniej zlikwidowano służbowy przystanek Widzew Janów

– Obiekt przestał pełnić swoje funkcje w 2005 r. – informuje Katarzyna Grzduk. Dziesięć lat później wyburzono część okolicznych budynków pełniących dawniej np. rolę magazynów. W ostatnich latach dawne zakłady remontowe wraz z wagonownią były dość popularnym celem poszukiwaczy miejsc opuszczonych. Położony w słabo zamieszkanym rejonie, stojący przy wąskiej uliczce obiekt nigdy nie doczekał się ponownego wykorzystania.

W czasach świetności wagonowni jej pracownicy mieli do dyspozycji położony pomiędzy stacją Łódź Widzew a Łodzią-Andrzejowem przy linii do Koluszek służbowy przystanek Łódź Widzew Janów. Było to ostatnie miejsce w regionie łódzkim, w którym rolę poczekalni pełnił ustawiony na stałe kryty wagon towarowy. Stało się ono znane, bo przypominało o pierwotnym wyglądzie większości podłódzkich przystanków osobowych, przy których nie wybudowano dworców. Pociągi pracownicze przestały go jednak obsługiwać na początku XXI w. po podziale dawnego jednolitego przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe na szereg spółek. Około roku 2010 oryginalna wiata została zlikwidowana.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony