Partnerzy serwisu:

Łódź – Kutno: Drugi tor na linii nr 16? Jest koncepcja

Kasper Fiszer 08.11.2019 140

Łódź – Kutno: Drugi tor na linii nr 16? Jest koncepcja
Pociąg ŁKA w Kutniefot. Kasper Fiszer
W najbliższych latach PKP PLK planują przeprowadzić remont trasy kolejowej ze Zgierza do Kutna. Być może o wiele szersze prace zostaną na niej wykonane w ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE. Zarządca infrastruktury przygotował koncepcję dobudowy drugiego toru i podniesienia maksymalnej dopuszczalnej prędkości do 160 km/godz.
Podczas październikowego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego łódzki urząd marszałkowski poinformował o koncepcji budowy drugiego toru na linii kolejowej nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem. To inwestycja wyczekiwana od lat, bo fragment ten jest podstawowym szlakiem wybiegającym z aglomeracji łódzkiej w kierunku północnym. Prowadzony jest tam zarówno ruch regionalny, jak i dalekobieżny, i to w dwóch kierunkach: Torunia i Poznania. Do tego linia wykorzystywana jest w ruchu towarowym.

Jest studium wykonalności. Planowana realizacja do 2027 r.

– W ramach studium wykonalności dla projektu „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących” PKP PLK przedstawiły wariant, który zakłada budowę drugiego toru od Zgierza do Kutna oraz podniesienie prędkości pociągów do 160 km/godz. – potwierdza istnienie takich planów Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznacza przy tym, że na razie jest to jedynie koncepcja, a nie zatwierdzony projekt. Wspomniane przedsięwzięcie, ale bez wskazania konkretnego wariantu realizacyjnego, znalazło sie na wstępnej liście inwestycji do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE.

– Znaczy to, że jego przeprowadzenie planowane jest na lata 2021 – 2027. Ostateczne decyzje dotyczące rozpoczęcia realizacji tego zadania są uzależnione od dalszych uzgodnień na szczeblu ministerialnym oraz konsultacji – zaznacza przy tym nasz rozmówca. Na razie nie wiemy, kiedy sprawa znajdzie swoje ostateczne rozstrzygnięcie.

Priorytet? Zwiększenie przepustowości na „wąskim gardle”

PKP PLK podkreśla, że w wyniku przeprowadzenia inwestycji istotnie zwiększyć ma się przepustowość trasy. To skutkować ma lepszym dostępem mieszkańców województwa do kolei oraz poprawą jakości transportu towarowego. – Pojawi się bowiem możliwość uruchomienia większej liczby kursów – tłumaczy Karol Jakubowski.

Odcinek linii nr 16 pomiędzy Zgierzem a Kutnem ma ok. 57 km długości. Jego znaczenie istotnie wzrosło wraz z przejęciem obsługi trasy przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Po okresie stagnacji oferty liczba połączeń regionalnych znacząco wzrosła, a spora część kursów realizowana jest w relacjach wydłużonych do stacji Łódź-Widzew przez Łódź Kaliską.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony