Partnerzy serwisu:

ŁKA: Działa już farma fotowoltaiczna na zapleczu

Roman Czubiński 31.10.2022 834

ŁKA: Działa już farma fotowoltaiczna na zapleczu
fot. ŁKA
Na zapleczu technicznym ŁKA przy stacji Łódź Widzew uruchomiono farmę fotowoltaiczną. Dostarcza ona energię dla potrzeb nietrakcyjnych – głównie do zasilania oświetlenia, urządzeń w hali napraw i systemu sterowania ruchem kolejowym na bocznicy. Przewoźnik zmniejszy dzięki temu pobór prądu z sieci zewnętrznej.
Moc instalacji wynosi 250 kWp. Łączna powierzchnia 556 paneli to 1208,5 metrów kwadratowych. Zostały one dostarczone przez kilku różnych producentów i zamontowane na stelażach na północ od hali. Dokładna ilość dostarczanej energii zależy od panującej danego dnia pogody (głównie – od nasłonecznienia). Przewidywany okres roku, w którym ilość pozyskanej energii będzie większa od jej zużycia, to miesiące od kwietnia do sierpnia włącznie. Nadwyżki będą oddawane do sieci energetycznej.

List intencyjny w sprawie zamiaru pozyskiwania „czystej” energii fotowoltaicznej podpisano 13 maja 2021 r. Drugi przetarg (w pierwszym oferty okazały się za drogie) wygrała łódzka firma Solisys Marcin Świątek. Inwestycja miała formułę „projektuj i buduj”.

Jak przyznaje prezes ŁKA Janusz Malinowski, farmę oddano do użytku z dwumiesięcznym poślizgiem. – Powodem było dłuższe, niż spodziewał się wykonawca, oczekiwanie na dostawę paneli. Nastąpiły zakłócenia w łańcuchach logistycznych. Takie przesunięcie terminu w dzisiejszych, trudnych czasach nie jest jednak większym problemem – podkreśla prezes.

W przyszłości farma będzie mogła zostać rozbudowana. Decyzja w tej sprawie może zapaść za rok, po zebraniu doświadczeń z działania obecnej instalacji.

– Pasażerowie zwracają na kwestię emisyjności transportu coraz większą uwagę – zaznacza prezes ŁKA. Przewoźnik wychodzi naprzeciw temu trendowi. Zgodnie z obowiązującą, siedmioletnią umową na dostawę energii elektrycznej 30% energii zużywanej przez pociągi spółki już dziś pochodzi z odnawialnych źródeł. W przyszłym roku wskaźnik ten wzrośnie do 40%. W 2028 r. ŁKA będzie wykorzystywała już wyłącznie „zieloną” energię.

Niezależnie od tego ŁKA stara się ograniczać zużycie prądu. Po wprowadzeniu rekuperacji oraz eco-drivingu spółka przymierza się do kolejnego kroku. – Jesteśmy w przededniu testów systemu SENSUM – oprogramowania nazywanego przez nas „szóstym zmysłem”. Nasi prowadzący otrzymają specjalne oprogramowanie na służbowych iPadach, które będzie podpowiadało im na bieżąco, jak prowadzić pociąg w danej sytuacji, by minimalizować zużycie energii, mieszcząc się jednocześnie w rozkładzie jazdy. Otworzy to przed nami nowe możliwości z zakresie oszczędzania energii – zapowiada Malinowski. Jak wyjaśnia, taka poprawa efektywności to jeden z czynników pozwalających zwiększać pracę eksploatacyjną w kolejnych rozkładach jazdy.

Farmę fotowoltaiczną chciałaby mieć także warszawska SKM. Na przeszkodzie ku temu stoi jednak, póki co, brak własności terenów pod bazą obsługową spółki.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony