Partnerzy serwisu:

ŁKA: Decyzja o zakupie kolejnych hybryd zapadnie w maju

Kasper Fiszer 19.01.2022 2k

ŁKA: Decyzja o zakupie kolejnych hybryd zapadnie w maju
zdjęcie ilustracyjnefot. ms
Za niecałe pół roku ma zapaść ostateczna decyzja w sprawie opcji na dwie kolejne hybrydy dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będzie ona uzależniona od przyznania środków unijnych na piąty projekt taborowy przygotowany przez działającego od 2014 r. przewoźnika. Liczy on na dotację w wysokości 85 proc. wartości kontraktu.
ŁKA czeka na dostawę trzech hybrydowych, dwunapędowych elektryczno-spalinowych zespołów trakcyjnych produkcji nowosądeckiego Newagu. W zamówieniu spółka założyła przy tym możliwość skorzystania z opcji, która rozszerzyłaby kontrakt z producentem o zakup dwóch kolejnych pojazdów tego samego typu. Niedawno prezes przedsiębiorstwa Janusz Malinowski zapowiedział, że istnieje duża szansa na skorzystanie z takiej możliwości, dzięki czemu w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy park taborowy łódzkiej firmy powiększyłby się nie o trzy, a o pięć jednostek.

Kolejny raz spółka chce sięgnąć po środki unijne


Teraz poznaliśmy więcej szczegółów dotyczących formalnej strony przedsięwzięcia. ŁKA przygotowała kolejny, piąty już projekt taborowy o bliźniaczej nazwie „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – etap V” i ubiega się o środki zewnętrzne na jego sfinansowanie. – Wniosek w tej sprawie został złożony w konkursie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy spółki.

Aktualnie trwa ocena formalna złożonej przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną dokumentacji. Dodajmy, że właścicielem przewoźnika jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, który pełni też rolę instytucji zarządzającej środkami RPO. Należy się więc spodziewać ścisłej współpracy pomiędzy podmiotami. Zakres przedsięwzięcia ma objąć właśnie zakup dwóch sztuk dwunapędowych jednostek trakcyjnych.

Co najmniej 15 proc. wkładu własnego


– Zgodnie z regulaminem konkursu maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 85 proc. – stwierdza nasza rozmówczyni. Dodaje, że harmonogram zakłada rozstrzygnięcie dotyczące wyboru przedsięwzięć do dofinansowania w maju tego roku. Hybrydy mają być wykorzystywane przede wszystkim na linii kolejowej nr 25 Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Pomiędzy Tomaszowem a Opocznem trasa nie jest zelektryfikowana.

Pierwszy projekt taborowy ŁKA dotyczył zakupu dwudziestu dwuczłonowych jednostek (zwycięski okazał się tu Stadler). Drugi obejmował zaś czternaście elektrycznych pojazdów trójczłonowych (ten kontrakt zreaizował Newag). Trzeci obejmuje rozbudowę połowy Flirtów produkcji Stadlera o człon środkowy (to zadanie jest w trakcie realizacji przez koncern Stadler). Czwarty, również będący w trakcie realizacji, ma zakończyć się dostawą trzech hybryd Newagu. Piąty będzie więc najmniejszym z dotychczasowych przedsięwzięć, ma jednak znaczącą rolę w budowaniu floty do obsługi połączeń na trasach pozbawionych sieci trakcyjnej.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony