Partnerzy serwisu:

ŁKA: Chcemy obsłużyć Expo Horticultural 2024 w Łodzi

Roman Czubiński 26.02.2018 1,7k

ŁKA: Chcemy obsłużyć Expo Horticultural 2024 w Łodzi
ŁKA: Chcemy obsłużyć Expo Horticultural 2024 w ŁodziFot. ŁKA
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamierza być głównym przewoźnikiem podczas tzw. zielonego Expo, o którego organizację ubiegają się władze Łodzi. Schemat połączeń ma być zbliżony do tego planowanego w czasach, gdy Łódź zabiegała o większą wystawę Expo 2022. Urząd Marszałkowski będzie natomiast zabiegał o budowę łącznicy między linią 16 a 17, usprawniającej ruch między stacją Łódź Fabryczna a Zgierzem.
Zabiegi władz miasta oraz rządu o goszczenie w Łodzi wystawy Expo 2022 zakończyły się przegraną. Łódzki magistrat podjął jednak starania o organizację podobnej, choć mniejszej imprezy targowej – Expo Horticultural, poświęconą ogrodom i zieleni w mieście. Liczba odwiedzających może – według prognoz – sięgnąć aż 4 milionów.

– Tempo jest dość duże. Zamiar ubiegania się o wystawę Urząd Miasta ogłosił w poprzedni poniedziałek, w środę radni miejscy przyjęli odpowiednią uchwałę, a aplikacja do AIPH została złożona w czwartek. Od 27 lutego zaczynamy misję ewaluacyjną – do Łodzi przyjedzie delegacja AIPH, która zapozna się z naszym wnioskiem – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jak dodaje, miastu zależy, by wykorzystać także stworzoną przez wystawę okazję do rozwoju transportu publicznego. – Rola ŁKA będzie bardzo istotna, a po zakończeniu wystawy – wierzę, że ją otrzymamy – łodzianie będą mogli korzystać z lepiej rozwiniętej sieci przystanków oraz pozostałego rodzaju infrastruktury – przekonuje.

Dwa przystanki obsłużą tereny wystawowe

Z planowanym terenem wystawy będą bezpośrednio sąsiadowały dwa przystanki: Łódź Niciarniana i Łódź Stoki. Właśnie one zostaną wykorzystane do obsługi wystawowego „wielkiego ogrodu”, powstałego z rozbudowy kompleksu parków 3 Maja i Baden-Powella. Przystanek na Stokach doczeka się wkrótce lepszej integracji z miejskim transportem publicznym, o czym pisaliśmy niedawno.

– Trudno wyobrazić sobie, by pominąć rolę ŁKA przy organizowaniu tak ważnego wydarzenia. ŁKA ma integrować komunikację publiczną, nie tylko w Łodzi, ale i w innych miastach województwa – i robi to coraz skuteczniej. Przewagą kolei jest szybkość, komfort podróżowania i ekologia – podkreśla marszałek województwa Witold Stępień. Jak twierdzi, dzięki inwestycjom w infrastrukturę na terenie miasta koleją do Łodzi dotrzeć równie łatwo, jak autostradami. Do czasu organizacji Expo trasy ŁKA będą promieniście rozchodziły się z Łodzi w każdym kierunku (przewoźnik przejmie trasy do Tomaszowa Mazowieckiego i Radomska, a także Skierniewice – Łowicz – Kutno), a liczba połączeń ulegnie dalszemu zwiększeniu.

– Dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego przyspieszymy skomunikowanie z Kutnem – zapowiada marszałek. Inne przedsięwzięcia poprawiające infrastrukturę kolejową to budowa tunelu średnicowego (na razie trwa etap projektowy) oraz modernizacja odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola.

Marszałek chce połączyć dwie linie kolejowe

Do tego jednak działania UMWŁ się nie ograniczają. – Zamierzamy przekonać PKP PLK do budowy łącznicy między liniami kolejowymi nr 16 i 17 – deklaruje Stępień. Oddanie do użytku odcinka Łódź Stoki – Łódź Niciarniana pozwoliłoby na dojazd ze Zgierza i Stoków na dworzec Łódź Fabryczna bez zmiany czoła pociągu na Widzewie. Samorządy wojewódzki oraz miejski chcą też budować parkingi Park&Ride przy stacjach i przystankach kolejowych. Dla kierowców zjeżdżających z trasy S8 takie obiekty mogłyby powstać na Retkini oraz w Pabianicach, dla jadących z północy – w Zgierzu, a ze wschodu – w rejonie stacji Łódź Widzew.

Prezes ŁKA Janusz Malinowski przypomina, że już w tym roku ŁKA zacznie otrzymywać dostawy dodatkowego taboru. – Również on będzie mógł zostać wykorzystany w przyszłości do obsługi Expo. Biorąc pod uwagę planowane inwestycje, wszystkie pociągi dalekobieżne z każdego kierunku będą mogły bez przeszkód wjechać na dworzec Łódź Fabryczna, a stamtąd w ciągu 3 minut dojechać ŁKA na Niciarnianą – zapowiada.

Układ linii podobny do tych z planu na Expo

Projekt układu linii wygląda podobnie jak ten przedstawiany przez spółkę jako plan obsługi Expo 2022. Jak wtedy, tak i teraz ŁKA planuje uruchomienie dodatkowych linii wahadłowych z Widzewa przez Łódź Fabryczną do Zgierza i Pabianic. Łączna szczytowa częstotliwość pociągów na odcinku Łódź Widzew – Łódź Manufaktura nie spadnie wtedy poniżej 10 minut. Jedna z tych linii wahadłowych zostanie jednak wydłużona przez Stoki do Zgierza.

– Realizujemy tę strategię wraz z samorządem województwa już od pewnego czasu, jednak w związku z Expo chcemy ją rozszerzyć z korzyścią dla mieszkańców województwa. Po zakończeniu wystawy dodatkowe połączenia mają zostać utrzymane – zapowiada Malinowski.

Marszałek województwa pochwalił się jednocześnie statystykami przewozowymi ŁKA. Według danych za styczeń bieżącego roku nastąpił prawie 25-procentowy przyrost frekwencji w stosunku do stycznia 2017 r. Duży wzrost miał miejsce szczególnie na trasie Kolei Obwodowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony