Partnerzy serwisu:

Litwa zakończyła wykupy gruntów pod Rail Baltikę

Jakub Madrjas 20.05.2021 1,8k

Litwa zakończyła wykupy gruntów pod Rail Baltikę
Zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
– Procedury pozyskania gruntów na odcinku Rail Baltica od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej zostały zakończone i rozpoczęły się przetargi – mówi “Rynkowi Kolejowemu” Marius Skuodis, minister komunikacji Republiki Litewskiej.
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Jakie jest zaawansowanie projektu Rail Baltica na Litwie?

Marius Skuodis, minister komunikacji Republiki Litewskiej. Pierwszy odcinek linii Rail Baltica od granicy do terminalu w Kownie po torze o rozstawie 1435 mm już funkcjonuje. Do 2026 roku zostanie zmodernizowany tak, by umożliwić przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 249 km/h. Procedury pozyskania gruntów na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej zostały zakończone i rozpoczęły się przetargi. Oznacza to, że Litwa jest w pełni gotowa do budowy magistrali od Kowna do granicy z Łotwą.

Jakie są szanse na powrót pociągów międzynarodowych do Polski i Łotwy?

W kontekście pandemii, przywiązanie do jakości tras, lepszych połączeń i bezpieczeństwa leży wśród priorytetów polskiej i litewskiej strony. Jestem pewien, że w 2026 roku Rail Baltica przyniesie znaczące zmiany dla całego regionu.

A w kontekście bieżących połączeń z Kowna lub Wilna do Warszawy?

W ubiegłym roku Litwa i Polska podpisały dwa ważne porozumienia pomiędzy Kolejami Litewskimi (LTG Link) i PKP Intercity. Pierwsze zawiera zobowiązanie połączenia w drugiej połowie 2021 roku obu stolic wygodnym pociągiem pasażerskim. Druga umowa zapewniła start inicjatywy wspólnych przewozów towarowych. To również pierwszy krok w kierunku uruchomienia 10 połączeń Wilno-Kowno-Warszawa po Rail Baltice do końca 2026 roku.

Jakie macie plany względem rozwoju kolei w Wilnie?

W marcu tego roku władze Wilna wspólnie z Kolejami Litewskimi ogłosiły przetarg dotyczący głównej stacji w stolicy oraz terenów przyległych. Przebudowa powinna przekształcić ten węzeł w nowoczesne centrum przesiadkowe, a w przyszłości nowoczesną bramę do miasta dla pasażerów podróżuujących po Rail Baltice. Modernizacja powinna zacząć się w 2022 roku i całkowicie zakończyć w 2027 roku.

Cała rozmowa ukaże się w najbliższym numerze miesięcznika “Rynek Kolejowy”. Zapraszamy do prenumeraty!
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony