Partnerzy serwisu:

Linia Skierniewice – Łuków z większą przepustowością i ruchem pasażerskim

Roman Czubiński 06.07.2020 6,3k

Linia Skierniewice – Łuków z większą przepustowością i ruchem pasażerskim
fot. Radosław Botev, lic. CC BY-SA 4.0
PKP PLK poszukuje wykonawcy aktualizacji studium wykonalności dla modernizacji linii 12 wraz z łącznicami do linii 8. Wprowadzone zmiany mają umożliwić większą, niż zakładano, poprawę przepustowości, a także wznowienie regionalnego ruchu pasażerskiego. Zarządca infrastruktury planuje złożenie wniosku o unijne dofinansowanie inwestycji z instrumentu „Łącząc Europę”.
Prace, których dotyczy studium wykonalności, będą prowadzone na linii 12 Skierniewice – Łuków oraz na łącznicach 525, 526, 527 i 528 w okolicy Czachówka. Istniejąca dokumentacja została wykonana w roku 2008 (Studium Wykonalności) i 2016 (Rezultaty Studium Wykonalności – RSW). Również w 2016 r. PKP PLK złożyły wniosek o dofinansowanie prac na linii, jednak w czerwcu 2017 r. Komisja Europejska odrzuciła aplikację.

Będzie ruch pasażerski do Mszczonowa? 


Dlaczego PKP PLK podjęły teraz decyzję o ich zaktualizowaniu? Spółka tłumaczy to zgłoszonym zapotrzebowaniem na przewozy pasażerskie z wykorzystaniem linii, podczas gdy wcześniejsza dokumentacja przewidywała prace wyłącznie przy infrastrukturze dla ruchu towarowego. – Organizator publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego w stanowisku przekazanym w grudniu 2017 r. zadeklarował kontynuację połączeń na trasie Góra Kalwaria (ewentualnie Pilawa) – Piaseczno – Warszawa [oraz] możliwości reaktywacji połączeń kolejowych w relacjach Skierniewice – Mszczonów – Piaseczno – Warszawa – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia.

Wytyczne PKP PLK zakładają likwidację wąskich gardeł poprzez likwidację odcinków jednotorowych (np. między Górą Kalwarią a Kępą Gliniecką ma powstać nowy most przez Wisłę), modernizację wszystkich stacji (wraz z infrastrukturą pasażerską) oraz zabudowę systemu ERTMS poziomu 2. Celem jest podniesienie parametrów linii 12 (zwłaszcza – prędkości eksploatacyjnej i przepustowości) w stopniu umożliwiającym jej wykorzystanie – między innymi – w przewozach między Europą a Chinami. – Wyżej wymienionych założeń nie spełnia wariant inwestycyjny opracowany w ramach RSW – wyjaśnia zarządca infrastruktury.

Nawet 160 km/h


Nie jest wykluczona zmiana rozmieszczenia stacji i przystanków w celu ich dostosowania do sieci osadniczej. Wykonawca ma rozważyć wariant bezinwestycyjny oraz trzy inwestycyjne. Najambitniejszy z nich zakłada podniesienie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 160 km/h (towarowe w każdym wariancie inwestycyjnym mają jeździć do 120 km/h).

Interesujący zapis znalazł się w części poświęconej koncepcji CPK, którą autorzy aktualizacji będą musieli wziąć pod uwagę. „Ze względu na brak oficjalnych i konkretnych założeń Wykonawca pozyska informacje o planowanej ofercie ruchu pasażerskiego od CPK Sp. z o. o., a następnie przeanalizuje konsekwencje dla pozostałego ruchu pasażerskiego i towarowego poprzez propozycję obciążenia ruchowego poszczególnych odcinków linii objętych projektem i w jego obszarze oddziaływania” – napisano w OPZ.

O wyborze wykonawcy zadecyduje kryterium ceny. Oferty można składać do najbliższego wtorku (7 lipca). Opracowanie ma być gotowe w ciągu 90 dni od daty podpisania umowy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony