Partnerzy serwisu:

Linia radomska. Najpierw przejezdność, później dwa tory. 160 km/h w 2023 roku

Michał Szymajda 13.07.2020 8k

Linia radomska. Najpierw przejezdność, później dwa tory. 160 km/h w 2023 roku
Flirt PKP Intercity w Czachówkufot. M. Szymajda
W odpowiedzi na interpelację posła Konrada Frysztaka, wiceminister Rafał Weber odpowiedział, że zakończenie modernizacji linii 8 od Czachówka do samego Radomia planowane jest na 2023 roku. Chociaż podstawowe prace torowe, wraz z dobudową drugiego toru, mają się zakończyć w połowie 2021 roku.
Przedstawiciel ministerstwa szerzej komentuje przyczyny, dla których modernizacja odcinka od Warki do Radomia się opóźniła.

– Opóźnienie w realizacji projektu wystąpiło w związku z koniecznością realizacji dodatkowych prac związanych ze wzmocnieniem podtorza, co wymagało dodatkowego czasu na ich zaprojektowanie i wykonanie. Ponadto w toku realizacji inwestycji nastąpiło ogłoszenie upadłości podwykonawcy realizującego prace w zakresie dokumentacji projektowej. W związku z czym do czasu zawarcia umowy z nowym biurem projektowym nastąpiła przerwa w pracach nad dokumentacją – napisał Rafał Weber.

Konieczne prace dodatkowe

Na pytanie posła o termin zakończenia całej modernizacji ministerstwo odpowiada, że „zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka – Radom planowane jest w 2023 roku”. To dość zaskakująca deklaracja zważywszy na to, że dotąd mówiło się o końcu prac zaplanowanym na połowę 2021 roku. O szczegóły poprosiliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, nadzorujące inwestycje. Na początku otrzymaliśmy garść szczegółów dotyczących samej modernizacji.

– Inwestycja między Radomiem a Warszawą została rozszerzona o dodatkowe prace (np. wzmocnienie podtorza), które nie wpływają na termin zakończenia umowy i tym samym wznowienia ruchu 2-torowego na tym odcinku, jednakże mają wpływ na sposób i czas realizacji poszczególnych etapów robót. Stąd też przesunięcie terminu uruchomienia pierwszego toru Warką a Radomiem – napisał Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

W odpowiedzi na nasze pytania zaznacza, że w Warce PLK wybudują dodatkowy przystanek, który zwiększy dostępność mieszkańców do kolei oraz wiadukt, który usprawni komunikację w mieście. „oba te zadania nie mają wpływu na uzyskanie przejezdności linii nr 8” – czytamy.

Teoretycznie nic się nie zmienia. Ale na 160 km/h jeszcze poczekamy

Okazuje się, że plany PLK dotyczące wznowienia jednotorowego ruchu pociągów między Radomiem a Warką nie uległy zmianie. Ma się to stać w grudniu 2020 roku, natomiast zakończenie wszystkich prac pomiędzy Czachówkiem i Warką przewidywane jest w IV kwartale 2020 roku. Tak jak pisaliśmy wcześniej, zakończenie robót budowlanych na odcinku Warka - Radom i uruchomienie połączeń po drugim torze jest z kolei zaplanowane w połowie 2021 roku. Dlaczego więc prace mają się zakończyć dopiero w 2023 roku? Chodzi o takie przygotowanie linii, by można było nią jeździć z prędkością 160 km/h. Do tego brakuje podstacji trakcyjnych.

– Formalne zakończenie projektu wraz z pozyskaniem niezbędnych certyfikatów koniecznych do wprowadzenia prędkości 160 km/h, a także zakończenie umów zawartych z PKP Energetyka na budowę podstacji trakcyjnych w Grabowie (2023 r. z możliwością przyśpieszenia na rok 2021), Bartodziejach (2023 r.) i Radomiu (2022 r.) nastąpi w obecnej perspektywie finansowej – napisał Karol Jakubowski.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony