Partnerzy serwisu:

Linia 73: Powiat buski też chce remontu pozostałych stacji

Roman Czubiński 05.07.2018 16

Linia 73: Powiat buski też chce remontu pozostałych stacji
By Jarosław Kruk - Own Work, GDFL, commons.wikimed
Przywrócenie kursowania pociągów regionalnych z Buska do Kielc jest w interesie mieszkańców okolicy – deklarują władze powiatu buskiego. Stanem pożądanym byłoby w ich ocenie nie tylko przywrócenie pełnej obsługi istniejącej linii (z codziennymi kursami pociągów oraz postojami na wszystkich stacjach i przystankach), ale także przedłużenie jej do centrum Buska.
– Samorząd powiatu buskiego w pełni popiera decyzję o przywróceniu połączania Kielce – Busko-Zdrój dla ruchu osobowego. Wyrażamy nadzieję, że skorzystają z niego zarówno kuracjusze, jak i mieszkańcy naszego powiatu – deklaruje w odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego” sekretarz powiatu buskiego Jerzy Służalski. Jak dodaje, obecny kształt połączenia nie jest jednak wystarczający. Aby potencjał linii mógł zostać w pełni wykorzystany, pociągi powinny – zdaniem władz powiatu – zatrzymywać się również w miejscowościach, gdzie obecnie nie jest to możliwe m.in. ze względu na stan peronów.

– Jak wynika z informacji płynących od organizatora przewozów, którym jest Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego oraz od PKP Polskie Linie Kolejowe, jest to docelowo planowane. Mamy nadzieję, że plany te uda się zrealizować. Byłoby to z całą pewnością duże ułatwienie dla podróżnych – podkreśla Służalski. Stanowisko władz powiatu jest warte podkreślenia, ponieważ wszystkie poza samym Buskiem stacje i przystanki na linii 73 – Brzeziny, Nida, Dębska Wola, Włoszczowice, Kije, Stawiany Pińczowskie, Szarbków i Grochowiska – leżą poza granicami powiatu. Teoretycznie można byłoby zatem wyobrazić sobie, że samorząd będzie zainteresowany przyspieszeniem dojazdów do stolicy regionu kosztem postojów w miejscowościach poza swoim obszarem. Stanowisko władz powiatu wskazuje zatem na ważną rolę, jaką linia 73 może odegrać w komunikacji ściśle lokalnej.

Zdaniem starostwa optymalnym rozwiązaniem byłoby także budowa odcinka torów pozwalającego na bezpośredni dojazd do centrum stolicy powiatu. – [Liczymy,] że sukcesem zakończą się starania dotyczące przedłużenia linii kolejowej w Busku-Zdroju od dworca kolejowego do dworca autobusowego – dodaje urzędnik. Na razie dojazd do centrum oraz do strefy uzdrowiskowej wymaga przesiadki na skomunikowany z pociągami autobus. Przejazd nim jest wliczony w cenę biletu kolejowego.

Uruchomione po raz pierwszy 30 czerwca pociągi Kielce – Busko-Zdrój kursują na razie tylko w weekendy. Z powodu niskiego standardu pozostałych stacji i przystanków (powód podawany przez PKP PLK) zatrzymują się po drodze tylko w Sitkówce Nowinach oraz w dwóch punktach na terenie Kielc. Zarządca infrastruktury deklaruje gotowość przywrócenia ich do eksploatacji pod warunkiem uruchomienia pociągów kursujących codziennie. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego zapowiada dalsze działania w celu modernizacji linii, której przywrócenia od kilku lat domagają się także radni sejmiku. Modernizacja linii Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój została zgłoszona przez samorząd województwa do PKP PLK jako inwestycja z dofinansowaniem RPO w perspektywie finansowej 2021-2027. Dotychczasowe prace na linii kosztowały ponad 600 tysięcy złotych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony