Partnerzy serwisu:

Linia 447 do Grodziska bez pociągów. PKP PLK pracuje nad wariantem remontu

Martyn Janduła 27.04.2016 274

Linia 447 do Grodziska bez pociągów. PKP PLK pracuje nad wariantem remontu
fot. MJ
Aż cztery gminy z pięciu były zgodne co do całkowitego zamknięcia linii kolejowej nr 447 z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Uznano to rozwiązanie za optymalne, w związku z czym Polskie Linie Kolejowe skupiają się teraz na jak najlepszym zapewnieniu transportu zastępczego przy tym wariancie. Dodatkowo, wybranie preferowanego wariantu robót pozwoli firmom startującym w przetargu odpowiednio się przygotować, co być może jeszcze skróci okres całkowitego zamknięcia.
Linia 447 jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem i newralgicznych w systemie komunikacji Warszawy. Dziennie z dojazdów do stolicy od strony Pruszkowa i Grodziska Mazowieckiego korzystają tysiące osób. Nie tak dawno pytaliśmy wszystkie pięć gmin leżących na trasie tej linii, co sądzą na temat remontu i jaki wariant popierają. Wyłącznie Piastów był przeciwny zamykaniu całościowym linii w celu maksymalnego skrócenia robót. – Uważamy, że nie ma żadnej gwarancji, że całkowite zamknięcie toru spowoduje, że kolejarze dotrzymają najkrótszego terminu. Co więcej, wydaje nam się to bardzo mało prawdopodobne – mówi burmistrz Piastowa, Grzegorz Szuplewski.

PLK rozważają już tylko całościowe zamknięcie

Wcześniej analizowane były trzy warianty robót. Pierwszy zakładał wyłączenie ruchu na linii 447 na odcinku pomiędzy Pruszkowem a Grodziskiem Mazowieckim. Pasażerowie mieliby tu korzystać z komunikacji zastępczej. Dalej na odcinku od Pruszkowa do Warszawy Włoch ruch byłby prowadzony jednotorowo. Kolejny wariant przewidywał, że prace miałyby trwać ponad 30 miesięcy.

Przeważała jednak opinia, że najlepszym wariantem jest maksymalne skrócenie czasu prac i 15-miesięczne zamknięcie linii. Co więcej, zarządca infrastruktury analizuje, czy ten termin można jeszcze dodatkowo skrócić oraz zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. PLK od zeszłego roku przygotowują optymalny wariant przebudowy. Teraz z dwóch propozycji skupiają się już tylko na jednym. – Z punktu widzenia pasażera, najlepszym wariantem przebudowy jest ten, który trwałby najkrócej, czyli niecałe 2 lata i przy czasowym wyłączeniu ruchu pociągów – mówi Agnieszka Kwapisz, kierownik kontraktu z Polskich Linii Kolejowych. – Cały czas omawiamy optymalny sposób prowadzenia komunikacji podczas modernizacji. Sprawdzamy, jakie możliwości mają przewoźnicy, także autobusowi, którzy przejęliby część pasażerów – dodaje.

Jak się dowiedzieliśmy, PLK analizują także możliwości skierowania części pociągów aglomeracyjnych na linię dalekobieżną, tak aby utrzymać połączenia między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą, korzystając z sąsiadującej linii. Był to także apel burmistrza Grodziska Mazowieckiego, żeby wykorzystać peron, który znajduje się przy torze dalekobieżnym.

Być może będzie krócej

– Dzisiaj zakładamy, że model 4-15-2 jest realny, czyli 4 miesiące na prace przygotowawcze, 15 miesięcy prac przy zamkniętych torach i 2 miesiące na prace końcowe. Skróciliśmy roboty z pierwotnie zakładanych 22 miesięcy do 21. Jednocześnie chcemy, aby wykonawcy jeszcze na etapie prowadzonego przetargu przeanalizowali swoje możliwości, aby skrócić czas zamknięć torowych z 15 do 12 miesięcy. Takie rozwiązanie umożliwiłoby przeprowadzenie modernizacji w półtora roku, a nie jak na początku zakładano, prawie dwóch – wyjaśnia Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe planują rozpoczęcie prac przy modernizacji linii 447 w pierwszym kwartale przyszłego roku. Przetarg na modernizację został ogłoszony pod koniec 2015 r. Zanim ruszą prace, w pierwszej kolejności zostanie opracowany dokładny harmonogram robót z uwzględnieniem rozkładu pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Modernizacja linii 447 to kolejne postępowanie finansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Efektem modernizacji 22-kilometrowej linii 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki będzie większa niezawodność przejazdu, szybsza i punktualna jazda pociągów oraz lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach. Prędkość składów pasażerskich zostanie podwyższona z 90 km/h do 120 km/h. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedsięwzięcie wpłynie na lepszą obsługę systemu komunikacji w stolicy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony