Partnerzy serwisu:

Linia 176 Racibórz – Olza będzie nieprzejezdna. „Rozbiórka toru jest tymczasowa”

Kasper Fiszer 28.06.2021 4k

Linia 176 Racibórz – Olza będzie nieprzejezdna. „Rozbiórka toru jest tymczasowa”
Torowisko linii 176fot. Olos88, lic. CC0
Przez dłuższy czas nie będzie możliwe uruchamianie pociągów na śląskiej linii kolejowej nr 176. Budujący drogę wojewódzką samorząd wstępnie porozumiał się bowiem z PKP PLK w sprawie rozbiórki fragmentu torowiska, by na nowej szosie nie trzeba było budować przejazdu. Region ma się formalnie zobowiązać do odbudowy odcinka, jeśli zapadnie decyzja o wznowieniu ruchu kolejowego.
Od dłuższego czasu trwają przygotowania do budowy drogi Racibórz – Pszczyna, która ma znacznie ułatwić ruch kołowy w południowej części województwa śląskiego. Na przeszkodzie do jej realizacji stała jednak niewykorzystywana obecnie ani w ruchu pasażerskim, ani towarowym linia kolejowa nr 176 Racibórz-Marklowice – Olza. Trasa dla samochodów musi krzyżować się z torowiskiem, a budowa skrzyżowania dwupoziomowego znacznie podniosłaby koszty realizacji robót. Jak relacjonował lokalny portal nowiny.pl, pierwotne plany budowy drogi zakładały, że linia zostanie zlikwidowana (nie przewidziano więc nawet przejazdu kolejowo-drogowego w poziomie szyn). Tak się jednak nie stało.

Ruch zamarł wraz z zakończeniem wydobycia węgla

Jak poinformował nas jednak zarządca infrastruktury kolejowej, doszedł on już do wstępnego kompromisu z inwestorem, samorządem województwa śląskiego. – Linia kolejowa nr 176 na odcinku drogi będzie mieć tymczasowo zdemontowany tor – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że do spółki nie zgłosił się żaden przewoźnik, który byłby zainteresowany uruchomieniem pociągów na trasie Racibórz – Olza.

Połączenie kolejowe zostało wybudowane przede wszystkim w celu obsługi towarowej pobliskiej kopalni węgla kamiennego „Anna”. – Od 2012 r. na linii nie ma przewozów – stwierdza nasza rozmówczyni. Zakład od blisko dekady nie prowadzi wydobycia. Województwo, które nie tylko zarządza siecią drogową, ale i zleca kolejowe przewozy regionalne, nie wskazywało dotychczas na zamiar wykorzystania torów w regularnym ruchu rozkładowym.

PLK: Województwo zobowiązało się do odbudowy, jeśli będzie potrzebna

Na razie formalne porozumienie PKP PLK z samorządem wojewódzkim nie zostało jednak zawarte. – Treść dokumentu jest obecnie przedmiotem uzgodnień z urzędem marszałkowskim – mówi Katarzyna Głowacka. Służby prasowe województwa nie odpowiedziały na nasze pytania dotyczące sprawy i ewentualnej przyszłości linii kolejowej. PKP PLK zapewniają tymczasem, że rozbiórka toru na krótkim odcinku nie oznacza definitywnego uniemożliwienia realizacji kursów w kolejnych latach.

– W sytuacji przywrócenia ruchu kolejowego samorząd zobowiązuje się do odtworzenia odcinka linii – tłumaczy zarządca infrastruktury. Region miałby wówczas również wybudować odpowiednie skrzyżowanie. Na razie nie wiemy, jaką miałoby ono mieć formę.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony