Liczba pasażerów na kolei dalej spada, towary znów do góry
inf. pras./jm, Rynek Kolejowy ⚫ 30.04.2018 ⚫
4,7k




Marzec potwierdził tendencję spadkową w pasażerskich przewozach kolejowych. Dla całego pierwszego kwartału to już prawie 5 procent względem ubiegłego roku. Przewozy towarowe dalej dynamicznie rosną.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w marcu 2018 r. z usług kolei skorzystało 24,3 mln pasażerów; praca przewozowa wyniosła 1,5 mld pas-km, zaś eksploatacyjna 14,1 mln poc-km. Liczba przewiezionych pasażerów i praca przewozowa były o 8% i 3% niższe w porównaniu z 2017 r. W przypadku pracy przewozowej wynik jest o blisko 1% wyższy niż w marcu 2017 r. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła blisko 64 km.
To potwierdzenie tendencji widocznej od początku roku. Ogółem w pierwszym kwartale tego roku przewoźnicy pasażerscy przewieźli ponad 72 mln pasażerów. Wartość ta jest niższa o 4,7% w stosunku do roku ubiegłego, który był najlepszy od wielu lat. Praca przewozowa od stycznia wyniosła 4,6 mld pas-km, czyli o 1,3 % mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. O 2,4 % wzrosła praca eksploatacyjna, która wyniosła 41,3 mln poc-km.
Zyskują mniejsi przewoźnicy
Wyższa praca eksploatacyjna po części może być spowodowana objazdami na modernizowanych liniach. Na pewno utrudnienia w ruchu są bardzo ważnym czynnikiem, zniechęcającym pasażerów do korzystania z kolei. Przewozy w marcu wróciły do poziomu niższego niż w 2016 roku.
Jeśli chodzi o poszczególnych przewoźników, to spadły udziały Przewozów Regionalnych, które wiele połączeń muszą obsługiwać komunikacją zastępczą wzdłuż modernizowanych linii. Dużo gorzej wiedzie się też Kolejom Mazowieckim, które dotknęła modernizacja linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego i Lublina. Bardzo niskie przewozy z tych samych względów notuje SKM Warszawa. Rośnie natomiast udział przewoźników samorządowych: KD, KW, KMŁ, ŁKA oraz WKD, która wspomaga SKM i KM podczas remontu linii 447. Na kurczącym się rynku rosną też udziały PKP Intercity.
Kwartał dużych wzrostów w przewozach towarowych
Wzrost masy przewożonych towarów o 14%, o ponad 18% większa praca przewozowa i o 19% praca eksploatacyjna. Tak w przewozach towarowych wygląda porównanie pierwszego kwartału tego roku z wynikami w 2017 r.
Dobrymi wynikami już wcześniej pochwaliła się PKP LHS. Wzrosty notują zresztą praktycznie wszyscy przewoźnicy, ale udziały w rynku się zmieniają. Mimo wyższych przewozów u trzech największych operatorów: PKP Cargo (o którym pisaliśmy tutaj), DB Cargo Polska i Lotos Kolej, ich udziały w rynku spadły zarówno pod względem pracy przewozowej, jak i przewiezionej masy.
Bierze się to z niezwykle dynamicznego wzrostu mniejszych przewoźników. Pod względem przewiezionej masy, CTL Logistics zwiększył swoje udziały w rynku z 3,63% do 4,36%. a Orlen Koltrans z 1,77% do 2,24%. Z 1,02 do 1,53% urosły udziały CD Cargo Poland, a z 0,55% do 0,93% - Inter Cargo; a na rynku pojawił się też PCC Intermodal, który już ma 0,53% udziałów.
Łącznie w pierwszym kwartale przewieziono blisko 62 mln ton, praca przewozowa wyniosła ponad 14,3 mld ton-km, zaś eksploatacyjna ponad 21 mln poc-km. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego w każdym z trzech miesięcy wartości trzech podstawowych parametrów były wyższe od tych z pierwszych miesięcy roku ubiegłego.
Marzec 2018 r. w porównaniu do poprzedniego roku charakteryzował się wskaźnikami wyższymi odpowiednio o 6% wg masy, 10,2% wg pracy przewozowej oraz 11,6% wg pracy eksploatacyjnej. Wartość przewiezionej masy w marcu wyniosła 21,6 mln ton, praca przewozowa 5 mld ton-km, zaś eksploatacyjna 7,4 mln poc-km.
To potwierdzenie tendencji widocznej od początku roku. Ogółem w pierwszym kwartale tego roku przewoźnicy pasażerscy przewieźli ponad 72 mln pasażerów. Wartość ta jest niższa o 4,7% w stosunku do roku ubiegłego, który był najlepszy od wielu lat. Praca przewozowa od stycznia wyniosła 4,6 mld pas-km, czyli o 1,3 % mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. O 2,4 % wzrosła praca eksploatacyjna, która wyniosła 41,3 mln poc-km.
Zyskują mniejsi przewoźnicy
Wyższa praca eksploatacyjna po części może być spowodowana objazdami na modernizowanych liniach. Na pewno utrudnienia w ruchu są bardzo ważnym czynnikiem, zniechęcającym pasażerów do korzystania z kolei. Przewozy w marcu wróciły do poziomu niższego niż w 2016 roku.
Jeśli chodzi o poszczególnych przewoźników, to spadły udziały Przewozów Regionalnych, które wiele połączeń muszą obsługiwać komunikacją zastępczą wzdłuż modernizowanych linii. Dużo gorzej wiedzie się też Kolejom Mazowieckim, które dotknęła modernizacja linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego i Lublina. Bardzo niskie przewozy z tych samych względów notuje SKM Warszawa. Rośnie natomiast udział przewoźników samorządowych: KD, KW, KMŁ, ŁKA oraz WKD, która wspomaga SKM i KM podczas remontu linii 447. Na kurczącym się rynku rosną też udziały PKP Intercity.
Kwartał dużych wzrostów w przewozach towarowych
Wzrost masy przewożonych towarów o 14%, o ponad 18% większa praca przewozowa i o 19% praca eksploatacyjna. Tak w przewozach towarowych wygląda porównanie pierwszego kwartału tego roku z wynikami w 2017 r.
Dobrymi wynikami już wcześniej pochwaliła się PKP LHS. Wzrosty notują zresztą praktycznie wszyscy przewoźnicy, ale udziały w rynku się zmieniają. Mimo wyższych przewozów u trzech największych operatorów: PKP Cargo (o którym pisaliśmy tutaj), DB Cargo Polska i Lotos Kolej, ich udziały w rynku spadły zarówno pod względem pracy przewozowej, jak i przewiezionej masy.
Bierze się to z niezwykle dynamicznego wzrostu mniejszych przewoźników. Pod względem przewiezionej masy, CTL Logistics zwiększył swoje udziały w rynku z 3,63% do 4,36%. a Orlen Koltrans z 1,77% do 2,24%. Z 1,02 do 1,53% urosły udziały CD Cargo Poland, a z 0,55% do 0,93% - Inter Cargo; a na rynku pojawił się też PCC Intermodal, który już ma 0,53% udziałów.
Łącznie w pierwszym kwartale przewieziono blisko 62 mln ton, praca przewozowa wyniosła ponad 14,3 mld ton-km, zaś eksploatacyjna ponad 21 mln poc-km. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego w każdym z trzech miesięcy wartości trzech podstawowych parametrów były wyższe od tych z pierwszych miesięcy roku ubiegłego.
Marzec 2018 r. w porównaniu do poprzedniego roku charakteryzował się wskaźnikami wyższymi odpowiednio o 6% wg masy, 10,2% wg pracy przewozowej oraz 11,6% wg pracy eksploatacyjnej. Wartość przewiezionej masy w marcu wyniosła 21,6 mln ton, praca przewozowa 5 mld ton-km, zaś eksploatacyjna 7,4 mln poc-km.
Komentarze:
Wyniki przewozowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |