Partnerzy serwisu:

Libiszewski: Chińczycy rozmawiają z Rosją w sprawie embarga

Martyn Janduła 31.07.2017 1,2k

Libiszewski: Chińczycy rozmawiają z Rosją w sprawie embarga
Fot. PKP Cargo
Nowy Jedwabny Szlak jest inicjatywą dążącą do wzrostu udziału kolei w przewozach towarów pomiędzy Chinami i Europą. Problemem okazuje się jednak zapełnienie pociągów powrotnych. Chińczykom zależałoby przede wszystkim na artykułach spożywczych, które nie mogą być jednak wwożone na terytorium Rosji. O rozwoju gospodarczego połączenia łączącego Europę z Chinami rozmawiamy z Maciejem Libiszewskim, prezesem PKP Cargo.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jak wygląda sytuacja z rozwojem przewozów ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku w związku z rosyjskim embargiem? Trudno jest zapełnić pociągi wracające do Chin?

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo: Przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku rosną stopniowo cały czas. To prawda, trudno jest zapełnić pociągi powrotne. Jest dla nas – i nie tylko, bo także dla strony chińskiej – ważne, aby to zmienić. Tylko wtedy zapewnimy zupełnie inną opłacalność tego kierunku, który jest dzisiaj w dużej mierze dotowany przez stronę chińską – państwo chińskie czy poszczególne miasta lub prowincje. Te regiony muszą teraz dopłacać do kosztów takich transportów.

Jest jakieś rozwiązanie tego problemu?

Z naszej strony nad tym pracujemy. Wiemy, że ze stroną rosyjską o ograniczeniu embarga rozmawiają Chińczycy. Szczególnie jeżeli chodzi o tranzyt, ponieważ to nie jest wjazd w celu pozostawienia towarów na terytorium Rosji, ale tylko przejazd przez ten kraj.

Dzięki temu nasze towary mogłyby przejechać jako towary tranzytowe, np. miedź z KGHM-u?

Takich towarów jest bardzo dużo, m.in. wysokiej klasy samochody.

To też trzeba z Rosjanami uzgadniać?

Z tym akurat problemów nie ma. To nie jest towar objęty embargiem.

Kiedy mogą ruszyć przewozy samochodów?

Takie przewozy są już realizowane. Podałem to jako przykład towaru nietypowego, który nie jest łączony z koleją. Zewnętrznie tego nie widać, że kolej tego typu przewozami się zajmuje. Przykładem operacji dwustronnej jest np. przewóz części samochodowych z zakładów w Szwecji do Chin.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony