Partnerzy serwisu:

Lewandowski: Koleje Mazowieckie nie będą ciąć inwestycji podczas pandemii

Jakub Madrjas 25.11.2020 32

Lewandowski: Koleje Mazowieckie nie będą ciąć inwestycji podczas pandemii
fot. KM
– Spółka ma zapewnione finansowanie na zakup taboru i budowę bazy w Radomiu więc uszczuplone przychody nie wpłyną na realizację tych inwestycji – mówi członek zarządu Kolei Mazowieckich Cezary Lewandowski. KM szukają też finansowania dla inwestycji w Sochaczewie.
Rynek Kolejowy: Jak pandemia i spadki w przewozach przełożą się na finalne wyniki przewozowe za 2020 r.? Jak te statystyki przedstawiają się obecnie i czego spodziewamy się na koniec roku?

Cezary Lewandowski, członek zarządu dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich:
Pasażerski transport publiczny pełni wyjątkową rolę w życiu mieszkańców Mazowsza. Mimo wprowadzanych ograniczeń spółka zapewnia podróżnym sprawny dojazd, w obecnej sytuacji, głównie do pracy. Stąd też mimo spadku ilości pasażerów, liczba uruchamianych pociągów nie maleje. Niemniej jednak rok 2020 zamkniemy znacznym spadkiem pracy przewozowej, który może sięgnąć jedynie ok. 60%. wielkości osiągniętych w 2019 roku.

Jak Pan sądzi, czy pandemia może w jakiś sposób zrewidować podejście do kwestii oferty transportowej, np. poprzez nieco bardziej ekonomiczne planowanie rozkładu jazdy? Czy w przypadku przewoźników nastawionych przede wszystkim na misję dotyczącą świadczenia usług przewozowych nieco bardziej marketingowe podejście jest słuszną opcją?

Jak wspomniałem wcześniej, pasażerski transport publiczny jest specyficzny. Jego rolą jest przede wszystkim zapewnienie mieszkańcom dogodnych usług transportu umożliwiających dojazd w celach edukacyjnych, zarobkowych, medycznych czy rekreacyjnych.

Spółka dokłada wszelkich starań, aby we właściwy sposób realizować swoją misję: przewozimy bezpiecznie solidnie i na czas. Jednak nie zawsze powyższe działania przekładają się na dodatni wynik finansowy Spółki

Jeśli chodzi o planowanie rozkładu jazdy to staramy się to robić w sposób maksymalnie spełniający oczekiwania naszych pasażerów. Musi on też uwzględniać optymalne wykorzystanie posiadanego przez nas taboru, pracowników oraz możliwości finansowe organizatora przewozów czyli Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Czy w dobie kryzysu gospodarczego i idących za tym cięć na rynku pracy sytuacja finansowa spółki jest obecnie na tyle stabilna i przewidywalna, że pracownicy mogą być bezpieczni o swoje miejsca pracy?

Znajdujemy się w sytuacji wyjątkowej, która powoduje, że zasoby spółki nie są w pełni wykorzystywane – dzieci i młodzież mają nauczanie zdalne, duża część osób również pracuje zdalnie. Jednak analizując możliwości rozwojowe transportu publicznego, miejsca pracy na tym rynku nie są zagrożone. Mimo niesprzyjających warunków staramy się w pełni wykorzystać potencjał zatrudnionych pracowników co sprawia, że na dzień dzisiejszy nie istnieją przesłanki, które wymuszałyby ograniczenie miejsc pracy.

Uszczuplone wpływy z pewnością przełożą się na realizację zaplanowanych jeszcze przed wybuchem pandemii inwestycji. Które z nich trzeba będzie na razie odłożyć w czasie i jak pandemia wpłynie na biznes plan na 2021 r.?

Spółka ma zapewnione finansowanie na zakup taboru i budowę bazy w Radomiu więc uszczuplone przychody nie wpłyną na realizację tych inwestycji. Jeżeli chodzi o projekt  w Sochaczewie, to podejmujemy działania mające na celu uzyskanie finansowania i przygotowanie procedury przetargowej. Podjęte zostały również działania mające na celu pozyskanie środków z UE w ramach nowej perspektywy 2021-2027. Dodatkowo projekt ten został również zgłoszony do Krajowego Planu Odbudowy.

Oprócz tego, spółka w najbliższym czasie skupi się przede wszystkim na inwestycjach odtworzeniowych pozwalających na bieżące, sprawne funkcjonowanie. Zostaną przesunięte w czasie wszystkie te inwestycje, których przełożenie jest możliwe i nie wpłynie to na realizację zadań spółki wynikających z zawartych umów z kontrahentami, w tym z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Niewątpliwie jednak należy wprowadzać plany oszczędnościowe i minimalizować generowane koszty oraz uruchamiać efektywne ekonomicznie działania.

Czy w związku z trudną sytuacją finansową spółka będzie wnioskować o zwiększenie rekompensaty za 2020 roku?

Obecnie mamy ustabilizowaną sytuację finansową. Korzystamy ze wsparcia antykryzysowego, które zapewnia spółce wykonanie zobowiązań związanych z realizacją rozkładu jazdy pociągów wynikającego z zawartej na 2020 rok Umowy Rocznej z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Obecnie jesteśmy na etapie negocjacji wysokości rekompensaty w perspektywie do 2031 roku obejmującej nie tylko obecną sytuację, ale również to, jak Koleje Mazowieckie będą funkcjonowały w kolejnych latach. Ponadto na bieżąco monitorujemy sytuację finansową oraz otoczenie prawne zapewniające możliwość korzystania ze wsparcia wynikającego z kolejnych programów zwalczających skutki pandemii.

25 listopada obchodzimy Święto Kolejarza. W dobie pandemii kolejarska służba nabiera szczególnego charakteru społecznego. Czego życzyłby Pan kolejarzom z okazji nadchodzącego święta?

Praca na kolei miała zawsze charakter służby publicznej. W tak trudnym dla wszystkich czasie życzę wszystkim Kolejarzom z okazji Ich Święta zdrowia, które w czasie pandemii doceniamy coraz bardziej, satysfakcji z wykonywanej pracy, wytrwałości w pokonywaniu codziennych trudności oraz szacunku ze strony Pasażerów.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport