Partnerzy serwisu:

Leszno – Głogów: Województwa wybrały organizatora przewozów

Kasper Fiszer 30.05.2019 149

Leszno – Głogów: Województwa wybrały organizatora przewozów
Przystanek Stare Drzewce na linii nr 14fot. Marek Argent, lic. CC BY-SA 4.0
Połączenia relacji Leszno – Głogów przez Wschowę będą organizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego – tak wynika z ustaleń, jakie podjęły wspólnie władze wszystkich trzech zaangażowanych w reaktywację kursów samorządów regionalnych. Ten fragment linii kolejowej nr 14 nie jest wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim od 2011 r. Obecnie trwają tam prace remontowe.
W marcu tego roku rozpoczął się remont linii kolejowej nr 14 na odcinku Leszno – Głogów. Ma on umożliwić przywrócenie ruchu regionalnego, a prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe obejmują m.in. infrastrukturę pasażerską. Jak zapowiadał na początku kwietnia krajowy zarządca sieci kolejowej, perony mają zostać wyremontowane na stacjach i przystankach Lasocice, Wschowa, Stare Drzewce i Głogówko.

Samorządy regularnie omawiają szczegóły dotyczące reaktywacji

Do wznowienia ruchu pociągów osobowych przygotowują się także samorządy wojewódzkie. Sytuacja w przypadku tej trasy jest o tyle skomplikowana, że w sprawę zaangażowane muszą być władze aż trzech regionów: Dolnego Śląska, Wielkopolski i Ziemi Lubuskiej. Zaledwie 45-kilometrowy odcinek linii Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa pomiędzy Lesznem a Głogowem aż dwukrotnie przecina bowiem granice administracyjne województw.

– Obecnie prowadzone są intensywne trójstronne ustalenia dotyczące szczegółów wznowienia przewozów – zapewnia nas Henryk Szczefanowicz, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Ostatnie spotkanie w tej sprawie odbyło się 23 maja tego roku. Podczas niego potwierdzono, że organizatorem przewozów będzie województwo lubuskie – mówi nasz rozmówca.

Wielkopolska czeka na projekt porozumienia międzywojewódzkiego

Samorządy argumentują wybór przebiegiem przewidzianego do reaktywacji fragmentu linii nr 14. – Najdłuższy odcinek przedmiotowej trasy jest położony na terenie województwa lubuskiego. Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym czyni to Marszałka Województwa Lubuskiego organizatorem przewozów – tłumaczy przedstawiciel władz województwa wielkopolskiego.

Kolejnym etapem uzgodnień ma być podpisanie stosownych porozumień międzywojewódzkich. – Województwo wielkopolskie oczekuje teraz na projekt takiego porozumienia, który zostanie przygotowany przez wskazanego organizatora [a więc przez UMWL] – mówi nasz rozmówca. Jeśli zarówno infrastruktura, jak i samorządy będą gotowe na uruchomienie pociągów w grudniu tego roku, będzie to oznaczać powrót trasy na mapę czynnych w ruchu pasażerskim odcinków polskiej sieci kolejowej po ośmiu latach przerwy.

Przypomnijmy, że niedawno województwa dolnośląskie i wielkopolskie wspólnie wznowiły przewozy na innej trasie łączącej te regiony – z Grabowna Wielkiego do Krotoszyna. Problemem pozostaje tam jednak kwestia skomunikowań kursów Kolei Dolnośląskich i Kolei Wielkopolskich.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony