Partnerzy serwisu:

Lepsze wyniki PKP Cargo dzięki przewozom importowanego węgla?

Jakub Madrjas 23.05.2019 40

Lepsze wyniki PKP Cargo dzięki przewozom importowanego węgla?
Fot. PKP Cargo
PKP Cargo podało ostateczne dane finansowe za I kwartał. Wynik EBITDA i wynik netto są wyższe o 49 procent niż rok temu. 
Dobre wyniki za I kwartał PKP Cargo zapowiedziało już w ubiegłym tygodniu. Po pierwszych trzech miesiącach 2019 roku Grupa PKP Cargo osiągnęła 1,27 mld zł przychodów operacyjnych, co oznacza wzrost o 4,4 proc. w stosunku do tego samego okresu 2018 roku (1,22 mld zł). Rekordowa (jeżeli chodzi o wyniki pierwszych kwartałów od 2013 roku) jest EBITDA, wskaźnik ten wyniósł 259 mln zł, co oznacza wzrost aż o 29 proc. w stosunku do wyniku osiągniętego w ubiegłym roku (200 mln zł). Przy czym część tego wzrostu (31 mln zł) wynika ze zmian w księgowaniu wprowadzonych w tym roku przez przez Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej nr 16 (MSSF 16) – informuje spółka.

Spółka podkreśla, że zarówno przychody operacyjne, jak i wynik EBITDA to najwyższe wartości za pierwszy kwartał osiągnięte przez Grupę od 2013 roku, czyli od momentu wejścia na giełdę. W pierwszych trzech miesiącach br. zanotowano także znacząco wyższy wynik netto – aż o 49 proc. r/r (z 36 mln zł w 2018 roku do 53 mln zł w 2019). Utrzymana została, widoczna w tamtym roku, pozytywna relacja przychodów do kosztów: po trzech miesiącach 2019 roku koszty jednostkowe wzrosły o 7,9 proc. przy jednoczesnym wzroście przychodów jednostkowych aż o 9,9 proc.

– Wyniki za pierwszy kwartał pokazują, że jesteśmy spółką zarządzaną efektywnie, której wartość cały czas rośnie: poprawiliśmy znacznie wyniki finansowe, choć początek roku nie był dobrym okresem dla całego rynku kolejowych przewozów towarowych – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. Grupa w pierwszym kwartale 2019 roku przewiozła w sumie 28,6 mln ton towarów (-2,8 proc. r/r). Utrzymana została wysoka dynamika przewozów intermodalnych. – Przewozy intermodalne to jeden z kierunków rozwoju naszej organizacji, co przekłada się także na to, że znaczna część inwestycji taborowych, które już realizujemy albo będziemy prowadzić w przyszłości, dotyczy właśnie tego segmentu rynku – dodaje prezes Warsewicz.

Rośnie intermodal, spadają przewozy kruszyw


Jacek Frączyk z money.pl zwraca uwagę, że PKP Cargo ewidentnie korzysta na braku węgla w Polsce. Sprowadzamy tani surowiec z Rosji, ale i z całego świata. Drogą morską przypłynęło w 2018 r. do Polski aż 10,4 mln ton węgla, a łącznie importowaliśmy 19,1 mln ton przy 63,4 mln ton wydobycia – wynika z danych Eurostatu podawanych przez portal. Rzeczywiście spółka podkreśla, że oprócz intermodalu kluczowy w pierwszym kwartale były "pozyskanie od konkurencji przewozów do elektrowni i elektrociepłowni wiodącej grupy energetycznej w Polsce" (PGE). 

Grupa PKP Cargo przewiozła w pierwszym kwartale 2019 roku porównywalną ilość węgla kamiennego jak w analogicznym okresie 2018 roku – 12,8 mln ton. Wysoka dynamika przewozów intermodalnych została utrzymana w pierwszym kwartale 2019 roku. Grupa przewiozła w tym segmencie 2,4 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 14,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku (2,1 mln ton). W okresie styczeń-marzec 2019 roku Grupa PKP Cargo przewiozła 5,0 mln ton kruszyw i materiałów budowlanych. To aż o 9,8 proc. mniej, niż rok temu. W segmencie metale i rudy przewieziono 2,9 mln ton (-10,3 proc.).

Ćwierć miliarda złotych na inwestycje co kwartał


Od ostatniego poważnego spadku w marcu 2018 roku wycena PKP Cargo waha się w granicach 40-50 zł za akcję. Akcje spadły wówczas prawdopodobnie w wyniku zapowiadanego zwiększenia wydatków na utrzymanie taboru. Teraz PKP Cargo informuje, że podtrzyma poziom inwestycji. – Poziom nakładów inwestycyjnych w kolejnych kwartałach powinien być podobny lub nieznacznie niższy niż w pierwszym kwartale, przy czym będziemy go dostosowywać do sytuacji rynkowej i zapotrzebowania na wagony – powiedział PAP prezes Warsewicz. Grupa PKP Cargo w pierwszym kwartale 2019 roku poniosła 250 mln zł nakładów inwestycyjnych. Z tej kwoty największa część – 240,4 mln zł została przeznaczona na wydatki związane z taborem, głównie na naprawy i przeglądy okresowe, modernizację lokomotyw oraz zakupy wagonów.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Giełda
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony