Partnerzy serwisu:

KZN Bieżanów: Potrzebujemy pomocy w komercjalizacji nowych technologii

Kasper Fiszer 18.11.2019 1,7k

KZN Bieżanów: Potrzebujemy pomocy w komercjalizacji nowych technologii
Fot. KZN Bieżanów
Barierą dla polskich dostawców branży kolejowej jest komercjalizacja nowych technologii – twierdzi prezes grupy KZN Bieżanów Rafał Leszczyński. Jego zdaniem publiczny zarządca sieci kolejowej, PKP PLK, powinien wspierać rodzimy przemysł poprzez testowe wdrożenia rozwiązań, które pozwoliłyby na wystawienie referencji. Bez nich trudno bowiem sprzedać technologie na zagranicznych rynkach.
– Patrząc po wynikach moich podmiotów, wydaje się, że jest to oczywiste: w okresie ostatniej perspektywy budżetowej udało się istotnie zwiększyć nasz potencjał – mówił podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego Rafał Leszczyński, prezes zarządu grupy KZN Bieżanów. Zwracał on jednak uwagę, że nieporozumienia pomiędzy zamawiającym a głównym wykonawcą i podwykonawcami często odbijają się na dostawcy. – Nie było więc łatwo – podkreślił.

– Od pewnego czasu tendencje są jednak tylko pozytywne – ocenił. – Od kilku lat dialog bardzo się poszerza i widać dobre chęci drugiej strony. Widać, że rozmowy to coś, co pozwala nam budować potencjał rynku – mówił. Dodał, że jego budowanie jest obecnie o tyle ważne, że jeśli krajowy sektor kolejowy będzie pozostawał w dobrej kondycji, nie będzie musiał obawiać się zagranicznej konkurencji.

KPK mógłby lepiej wspierać innowacyjne polskie firmy

Prezes KZN Bieżanów mówił także o tym, że od około dekady jego przedsiębiorstwo rozwija się m.in. dzięki finansowaniu zewnętrznemu – początkowo unijnemu, a obecnie pochodzącemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Właśnie dzięki wsparciu NCBiR udało się opracować, a potem wykorzystać w praktyce technologię blokowej dostawy rozjazdów. – Zamawiającemu wystarczyło determinacji, by ją wdrożyć. Uważam jednak, że to dopiero pierwszy krok w budowaniu siły sektora – powiedział.

Rafał Leszczyński dużo uwagi poświęcił kwestii komercjalizacji technologii opracowywanych w polskich zakładach. Przy próbie sprzedaży rozwiązań na rynkach zagranicznych KZN często spotyka się bowiem z pytaniem o referencje od podmiotu, który dane rozwiązanie wykorzystuje w praktyce. Jego zdaniem obok innowatora i funduszu wsparcia uczestnikiem procesu badawczego powinien być więc także publiczny zarządca infrastruktury, który udostępniałby odcinki badawcze, poligony testowe itp. To stworzyłoby dobre środowisko do wdrożeń testowych, pomagałoby budować doświadczenie eksploatacyjne i pozwoliłoby na wystawienie referencji. – Wówczas programy typu KPK wspierałyby aktywnie proces postępu technologicznego polskich firm – stwierdził prelegent.

Konieczny rozwój infrastruktury towarowej

Rafał Leszczyński opowiedział się przy tym za rozwojem sieci kolejowej w kierunku poprawy efektywności przewozów towarowych m.in. poprzez separację ruchu towarowego od pasażerskiego, tworzenie nowych łącznic i odcinków pozwalających ominąć centra ruchu osobowego itp. – To da nam oddech również w przypadku procesów remontowych na głównych magistralach pasażerskich – stwierdził. Konieczna jest też jego zdaniem poprawa obsługi portów czy terminali granicznych.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Kolejowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony