Kwiecień na kolei: Więcej połączeń i pasażerów
Łukasz Kuś ⚫ 02.06.2016 ⚫
189

fot. Kudak240, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
W kwietniu 2016 r. polskie koleje zyskały więcej pasażerów oraz wykonały większą pracę przewozową w stosunku do kwietnia 2015 r. Wzrost liczy pasażerów to głównie efekt uruchamiania nowych połączeń.
Liczba pasażerów polskich kolei wyniosła w kwietniu 2016 24,53 mln czyli prawie o 1 mln więcej niż w 2015 (23,57 mln). Natomiast praca przewozowa 1,493 mln pasażerokilometrów wobec 1,38 mln pkm w ubiegłym roku.
– Po generalnym zakończeniu dużego programu modernizacji infrastruktury z budżetu na lata 2007-13 i finalizacji kilku dużych kontraktów taborowych rynek przewozów pasażerskich zaczyna wyraźnie rosnąć. Pasażerowie zniechęceni objazdami i poszatkowanym rozkładem jazdy zaczynają powoli wracać na kolej. Pytanie tylko, czy taka sytuacja się utrzyma dłużej – bo przed nami kolejne inwestycje i spektakularne ograniczenia przepustowości – komentuje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Wpływ nowych połączeń
Poprawa wyników operacyjnych jest skutkiem uruchamiania nowych połączeń. W kwietniu 2016 r. wzrosła bowiem praca eksploatacyjna i wyniosła 12,9 mln pociągokilometrów w 2016 r. wobec 11,6 mln pockom w ubiegłym roku i wzrost ten jest większy niż wzrost pracy przewozowej, czyli część nowych pociągów prawdopodobnie nie ma jeszcze dużej frekwencji.
– Co do dynamiki i zmian w strukturze rynku pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami, w znacznej mierze jest ona pochodną poszerzania oferty. Trójmiejska SKM, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie czy Dolnośląskie zyskały, bo zaczęły obsługę nowych tras. Również PKP Intercity wzbogaciło swój rozkład jazdy. W ślad za rozwojem oferty przybywa pasażerów – mówi Jakub Majewski. – To właściwy kierunek rozwoju – bo trzeba pamiętać, że struktura prowadzenia biznesu w transporcie kolejowym jest zdominowana przez koszty stałe i im więcej wykona się pracy tym wyższa jest efektywność działalności. Zauważyło to wielu przewoźników regionalnych, którzy przejmując trasy np. od Przewozów Regionalnych proponują wzrost liczby połączeń – dodaje.
Pasażer potrzebuje lepszej oferty
Uruchamianie nowych pociągów jest korzystne również z punktu widzenia konkurencyjności branży – bo trudno znaleźć chętnych do czekania godzinami na pociąg, w momencie gdy transport indywidualny jest dostępny ad hoc, a autobusy i busy w aglomeracjach kursują znacznie częściej.
Wpływ nowych połączeń jest widoczny w wynikach poszczególnych przewoźników. W pierwszych czterech miesiącach 2016 największą dynamikę zanotowały Koleje Małopolskie, które miały wzrost liczby pasażerów o 203% i wzrost pracy przewozowej o 297%. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła 61% więcej pasażerów niż rok wcześniej i wykonała 64% więcej pasażerokilometrów. Koleje Dolnośląskie miały 39,5% więcej pasażerów i 28,7% większą pracę przewozową. Przewoźnicy ci uruchomili wraz z grudniowym rozkładem jazdy nowe połączenia. Poprawę zanotowały również PKP Intercity, które 28,1% więcej pasażerów. Przewoźnik ten uruchomił lepszą ofertę po tym jak zakończono szereg modernizacji linii kolejowych. Spadki liczby pasażerów odnotowały Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, SKM Warszawa i WKD. Widać tu wpływ remontów infrastruktury w największych aglomeracjach w Polsce.
Pod względem liczby pasażerów niezmiennie największy udział miały Przewozy Regionalne (27,2%). Kolejne miejsca zajęły Koleje Mazowieckie (21%), PKP SKM Trójmiasto (14,46%), PKP Intercity (11,62%), SKM Warszawa (9%), Koleje Śląskie (5,66%), Koleje Wielkopolskie (2,89%). Natomiast pod względem pracy przewozowej dominują PKP Intercity (45,15%), a kolejne miejsca zajmują Przewozy Regionalne (23,8%), Koleje Mazowieckie (12,24%), PKP SKM (6,22%).
– Po generalnym zakończeniu dużego programu modernizacji infrastruktury z budżetu na lata 2007-13 i finalizacji kilku dużych kontraktów taborowych rynek przewozów pasażerskich zaczyna wyraźnie rosnąć. Pasażerowie zniechęceni objazdami i poszatkowanym rozkładem jazdy zaczynają powoli wracać na kolej. Pytanie tylko, czy taka sytuacja się utrzyma dłużej – bo przed nami kolejne inwestycje i spektakularne ograniczenia przepustowości – komentuje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Wpływ nowych połączeń
Poprawa wyników operacyjnych jest skutkiem uruchamiania nowych połączeń. W kwietniu 2016 r. wzrosła bowiem praca eksploatacyjna i wyniosła 12,9 mln pociągokilometrów w 2016 r. wobec 11,6 mln pockom w ubiegłym roku i wzrost ten jest większy niż wzrost pracy przewozowej, czyli część nowych pociągów prawdopodobnie nie ma jeszcze dużej frekwencji.
– Co do dynamiki i zmian w strukturze rynku pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami, w znacznej mierze jest ona pochodną poszerzania oferty. Trójmiejska SKM, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie czy Dolnośląskie zyskały, bo zaczęły obsługę nowych tras. Również PKP Intercity wzbogaciło swój rozkład jazdy. W ślad za rozwojem oferty przybywa pasażerów – mówi Jakub Majewski. – To właściwy kierunek rozwoju – bo trzeba pamiętać, że struktura prowadzenia biznesu w transporcie kolejowym jest zdominowana przez koszty stałe i im więcej wykona się pracy tym wyższa jest efektywność działalności. Zauważyło to wielu przewoźników regionalnych, którzy przejmując trasy np. od Przewozów Regionalnych proponują wzrost liczby połączeń – dodaje.
Pasażer potrzebuje lepszej oferty
Uruchamianie nowych pociągów jest korzystne również z punktu widzenia konkurencyjności branży – bo trudno znaleźć chętnych do czekania godzinami na pociąg, w momencie gdy transport indywidualny jest dostępny ad hoc, a autobusy i busy w aglomeracjach kursują znacznie częściej.
Wpływ nowych połączeń jest widoczny w wynikach poszczególnych przewoźników. W pierwszych czterech miesiącach 2016 największą dynamikę zanotowały Koleje Małopolskie, które miały wzrost liczby pasażerów o 203% i wzrost pracy przewozowej o 297%. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła 61% więcej pasażerów niż rok wcześniej i wykonała 64% więcej pasażerokilometrów. Koleje Dolnośląskie miały 39,5% więcej pasażerów i 28,7% większą pracę przewozową. Przewoźnicy ci uruchomili wraz z grudniowym rozkładem jazdy nowe połączenia. Poprawę zanotowały również PKP Intercity, które 28,1% więcej pasażerów. Przewoźnik ten uruchomił lepszą ofertę po tym jak zakończono szereg modernizacji linii kolejowych. Spadki liczby pasażerów odnotowały Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, SKM Warszawa i WKD. Widać tu wpływ remontów infrastruktury w największych aglomeracjach w Polsce.
Pod względem liczby pasażerów niezmiennie największy udział miały Przewozy Regionalne (27,2%). Kolejne miejsca zajęły Koleje Mazowieckie (21%), PKP SKM Trójmiasto (14,46%), PKP Intercity (11,62%), SKM Warszawa (9%), Koleje Śląskie (5,66%), Koleje Wielkopolskie (2,89%). Natomiast pod względem pracy przewozowej dominują PKP Intercity (45,15%), a kolejne miejsca zajmują Przewozy Regionalne (23,8%), Koleje Mazowieckie (12,24%), PKP SKM (6,22%).
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |