Partnerzy serwisu:

We wrześniu podniesienie prędkości między Kutnem a Płockiem. Kiedy pełna modernizacja?

Kasper Fiszer 10.07.2019 27

We wrześniu podniesienie prędkości między Kutnem a Płockiem. Kiedy pełna modernizacja?
Stacja Płockfot. Lichen99, lic. CC BY-SA 3.0 pl
We wrześniu czas przejazdu z Kutna do Płocka ma skrócić się o ok. 10 minut. Skończy się bowiem remont kolejnego odcinka linii nr 33. Czy wkrótce trasa ta zostanie kompleksowo zmodernizowana?
W zeszłym roku przerwane zostały prace nad studium wykonalności modernizacji 52-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 33 Kutno – Brodnica pomiędzy Kutnem a Płockiem. To trasa o bardzo dużym znaczeniu w ruchu towarowym, bo jest podstawowym korytarzem transportowym do płockiej rafinerii. Kursują nią także pociągi pasażerskie Kolei Mazowieckich w relacjach Kutno – Płock – Sierpc i Płock – Warszawa.

PLK zapowiadają nowe studium wykonalności modernizacji

Co dalej z odłożoną w czasie inwestycją? – Kontynuujemy prace przygotowawcze do ogłoszenia przetargu na oprawcowanie studium wykonalności dla projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc – mówi Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Inwestycja miałaby więc objąć także 35-kilometrowy odcinek Płock – Sierpc, Pomiędzy stacją towarową Płock-Trzepowo a Sierpcem trasa jest obecnie niezelektryfikowana.

Czy i jeśli tak, to kiedy do wszczęcia postępowania ostatecznie dojdzie – na razie nie wiadomo. – Termin ogłoszenia przetargu zależy od zapewnienia finansowania – zaznacza bowiem nasza rozmówczyni. Dodaje, że nowe studium wykonalności miałoby mieć charakter aktualizacji i uzupełnienia prac studialnych prowadzonych w latach 2016 – 2017.

Drugi tor od Kutna do Płocka, nowa stacja pod Sierpcem

PKP PLK chcą przy tym, by studium wykonalności zostało przygotowane jeszcze w ramach obecnej perspektywy finansowej UE. – Przeprowadzenie prac projektowych i robót budowlanych planowane jest zaś na następną perspektywę, na lata 2023 – 2027 – zapowiada Magdalena Janus. Wstępne założenia mówią, że po przeprowadzeniu robót na odcinku Kutno – Płock pociągi pasażerskie miałyby kursować z prędkością 120 km/godz., a towarowe – 80 km/godz. Ważnym aspektem modernizacji ma być umożliwienie przyjęcia na linię nr 33 składów o długości do 780 m przy nacisku na oś do 221 kN.

Zarządca infrastruktury zapowiada, że w trakcie modernizacji pomiędzy Płockiem-Trzepowem a Sierpcem powstanie nowa stacja, a pomiędzy Kutnem a Łąckiem dobudowany zostanie drugi tor. Dzięki temu trasa stanie się dwutorowa na całym fragmencie Kutno – Płock, bo szlak Łąck – Płock już obecnie ma taki właśnie charakter.

Łącznica pomiędzy liniami 3, 18 i 33 i towarowa obwodnica Płocka

– Dodatkowo analizie poddana będzie możliwość budowy łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi nr 3 Warszawa – Poznań [magistrala E30], nr 18 Kutno – Toruń i nr 33 Kutno – Płock – mówi Magdalena Janus. Zarządca infrastruktury chce rozważyć również możliwość budowy obwodnicy Płocka biegnącej z Łącka do stacji Płock-Trzepowo i powiązania jej z planowaną linią biegnącą do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pozwoliłoby to także wyprowadzić z centrum Płocka ruch ciężkich pociągów towarowych.

W przyszłości – modernizacja, na razie – rewitalizacja

Niezależnie od planów przeprowadzenia dużej modernizacji PKP PLK prowadzą obecnie prace na odcinku Gostynin – Płock. Remont ten realizowany jest w standardzie tzw. rewitalizacji. – Inwestycja obejmuje remont 12 przepustów i mostów. Na obiektach wymieniony zostanie tor i oczyszczony będzie tłuczeń. Poza tym położony zostanie nowy światłowód, a sieć trakcyjna będzie wyregulowana – opisuje nasza rozmówczyni.

Zadanie to prowadzone jest od maja i do dziś udało się zakończyć zasadnicze roboty torowe (w okresie 6 maja – 23 czerwca konieczne było wyłączenie ruchu pociągów). Cały remont zakończy się w sierpniu. Aktualnie prace prowadzone są na stacji Gostyni (wymiana torów) oraz na szlaku Gostynin – Łąck (poprawa systemu odwodnienia).

Od września do Płocka dojedziemy szybciej

– Efektem prowadzonych aktualnie prac będzie podniesienie prędkości pociągów z 60 do 100 km/godz. na odcinku Gostynin – Łąck – zapowiadają służby prasowe zarządcy infrastruktury. Ma się to stać już we wrześniu. PKP PLK deklaruje, że czas przejazdu z Kutna do Płocka skróci się o ok. 10 minut. Ważnym aspektem inwestycji jest także wymiana płyt przejazdowych na siedmiu prejazdach kolejowo-drogowych: w Gostyninie, Legardzie, Wyrobkach Gostyńskich, Rogożewie, Emilianowie i dwóch w Łącku.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony