Kto zrealizuje kolejową obwodnicę Krakowa?
Martyn Janduła ⚫ 24.01.2017 ⚫
894

Pociąg Intercity zbliża się do stacji Kraków Mydlniki-WapiennikFot. Intercity przemo29, SM42.pl
PKP PLK zakończyły już proces przyjmowania ofert w przetargu na wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 95, czyli tzw. kolejowej obwodnicy Krakowa. Przed zamawiającym ocena dokumentów, jednak wszystko wskazuje na to, że o wygranej w przetargu znowu zadecyduje wyłącznie cena.
Inwestycja pn. „Prace na linii kolejowej nr 95 na odcinku Kraków Mydlniki – Podłęże wraz z łącznicami” prowadzona będzie w formule „projektuj i buduj”. Całość przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem odpowiednich uzgodnień i pozwoleń urzędowych, a także robót budowlanych.
Prędkość 100 km/h
Jak czytamy w dokumentacji przetargu, chodzi o prace na dziewięciokilometrowym odcinku Kraków Batowice – Dłubnia – Kraków Nowa w obu torach linii nr 95 oraz na odcinku Raciborowice – Dłubnia linii kolejowej nr 607. Zakres prac jest dosyć szeroki, obejmuje m.in. wykonanie nawierzchni wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudową rowów z koryt i systemem automatyki kolejowej, a także zabudowę sieci trakcyjnej na odcinku niezbędnym do zabudowy rozjazdów na odbudowywanym posterunku odgałęźnym Dłubnia.
Realizacja projektu ma pozwolić na przywrócenie podstawowych parametrów technicznych oraz uzyskanie prędkości konstrukcyjnych na przebudowywanych odcinkach linii kolejowych oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zapewnienie przejazdu tranzytowego ruchu kolejowego przez węzeł krakowski również dla materiałów niebezpiecznych. Po wykonaniu prac prędkości maksymalne dla pociągów pasażerskich mają wynosić 100 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h. Dopuszczalny nacisk na oś wzrośnie do 221 kN.
Cena będzie decydować
Za kryteria oceny ofert uznano całkowitą cenę brutto – waga: 60%, zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pracę – waga: 30% oraz okres gwarancji – waga: 10%. Po otwarciu ofert okazało się, że wszystkich 7 oferentów, którzy są chętni wykonać zamówienie, złożyło deklarację o takim samym terminie gwarancji – 72 miesiące. Każda z firm zgłosiła także, że zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pracę wyniesie 90%. Zatem wszystko wskazuje na to, że w tym postępowaniu przetargowym to znowu cena wyłoni zwycięzcę.
Tylko jedna oferta wykracza poza przygotowany budżet zamawiającego. PKP PLK przygotowały na ten cel 49,2 mln zł brutto. Najdroższą ofertę złożyła Grupa Fewaterm na kwotę 53,25 mln zł brutto. Najtańszą z kolei austriacko-polskie konsorcjum Swietelsky Rail, którego cenę określono na 38,64 mln zł brutto.
Udział w przetargu zgłosili także Track Tec Construction – 48,26 mln zł, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – 41,43 mln zł, Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol z Kielc – 45,19 mln zł, ZUE – 43,03 mln zł oraz Torpol – 43,51 mln zł.
Na wykonanie projektu i robót PKP PLK przeznaczyła tylko 610 dni (inwestycja ma się skończyć w 2018 roku). W ciągu zaledwie 90 dni od rozpoczęcia obowiązywania umowy ma być gotowa dokumentacja projektowa wraz z decyzjami administracyjnymi niezbędnymi do rozpoczęcia robót budowlanych. Linia kolejowa nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże to tzw. duża obwodnica Krakowa. Stanowi ona alternatywne połączenie linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny i linii nr 8 Warszawa – Kraków z linią nr 91 Kraków – Medyka, umożliwiając też dojazd do stacji towarowej Kraków Nowa Huta. Mimo że jest linią znaczenia państwowego, przez kilka lat była zamknięta dla ruchu (częściowo wskutek powodzi). Ponowne otwarcie dla ruchu odcinka linii nastąpiło w 2012 r.
Prędkość 100 km/h
Jak czytamy w dokumentacji przetargu, chodzi o prace na dziewięciokilometrowym odcinku Kraków Batowice – Dłubnia – Kraków Nowa w obu torach linii nr 95 oraz na odcinku Raciborowice – Dłubnia linii kolejowej nr 607. Zakres prac jest dosyć szeroki, obejmuje m.in. wykonanie nawierzchni wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudową rowów z koryt i systemem automatyki kolejowej, a także zabudowę sieci trakcyjnej na odcinku niezbędnym do zabudowy rozjazdów na odbudowywanym posterunku odgałęźnym Dłubnia.
Realizacja projektu ma pozwolić na przywrócenie podstawowych parametrów technicznych oraz uzyskanie prędkości konstrukcyjnych na przebudowywanych odcinkach linii kolejowych oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zapewnienie przejazdu tranzytowego ruchu kolejowego przez węzeł krakowski również dla materiałów niebezpiecznych. Po wykonaniu prac prędkości maksymalne dla pociągów pasażerskich mają wynosić 100 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h. Dopuszczalny nacisk na oś wzrośnie do 221 kN.
Cena będzie decydować
Za kryteria oceny ofert uznano całkowitą cenę brutto – waga: 60%, zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pracę – waga: 30% oraz okres gwarancji – waga: 10%. Po otwarciu ofert okazało się, że wszystkich 7 oferentów, którzy są chętni wykonać zamówienie, złożyło deklarację o takim samym terminie gwarancji – 72 miesiące. Każda z firm zgłosiła także, że zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pracę wyniesie 90%. Zatem wszystko wskazuje na to, że w tym postępowaniu przetargowym to znowu cena wyłoni zwycięzcę.
Tylko jedna oferta wykracza poza przygotowany budżet zamawiającego. PKP PLK przygotowały na ten cel 49,2 mln zł brutto. Najdroższą ofertę złożyła Grupa Fewaterm na kwotę 53,25 mln zł brutto. Najtańszą z kolei austriacko-polskie konsorcjum Swietelsky Rail, którego cenę określono na 38,64 mln zł brutto.
Udział w przetargu zgłosili także Track Tec Construction – 48,26 mln zł, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – 41,43 mln zł, Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol z Kielc – 45,19 mln zł, ZUE – 43,03 mln zł oraz Torpol – 43,51 mln zł.
Na wykonanie projektu i robót PKP PLK przeznaczyła tylko 610 dni (inwestycja ma się skończyć w 2018 roku). W ciągu zaledwie 90 dni od rozpoczęcia obowiązywania umowy ma być gotowa dokumentacja projektowa wraz z decyzjami administracyjnymi niezbędnymi do rozpoczęcia robót budowlanych. Linia kolejowa nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże to tzw. duża obwodnica Krakowa. Stanowi ona alternatywne połączenie linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny i linii nr 8 Warszawa – Kraków z linią nr 91 Kraków – Medyka, umożliwiając też dojazd do stacji towarowej Kraków Nowa Huta. Mimo że jest linią znaczenia państwowego, przez kilka lat była zamknięta dla ruchu (częściowo wskutek powodzi). Ponowne otwarcie dla ruchu odcinka linii nastąpiło w 2012 r.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |